نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : دستورالعمل شستشوی مخازن آب

دستورالعمل شستشوی مخازن آب

شستشوی منبع آب به صورت دوره‌ای و منظم امری ضروری است. شما هر نوع منبعی که دارید (فلزی، استیل، مخزن پلی اتیلن، مخزن آنتی باکتریال، فایبرگلس و …)، باید به صورت دوره‌ای نسبت به شستشوی اصولی آن اقدام کنید. تا از آلوده شدن آب ذخیره داخل آن جلوگیری کنید و مخزن آب بهداشتی داشته باشید. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، دستورالعمل شستشوی مخازن آب، شامل تمیز کردن و گندزدایی مخازن آب طی سه مرحله است. ما در این مطلب دستورالعمل شستشوی مخازن آب را برایتان آورده‌ایم. این دستورالعمل  برای هر نوع مخازن آب شرب مناسب می‌باشد.

 

 

اهمیت شستشوی منبع آب

اهمیت شستشوی منبع آب

آب مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده بدن انسان است. به همین دلیل بهداشتی بودن آب آشامیدنی که هر روزه می‌خوریم بسیار اهمیت دارد. همانطور که در مقاله جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی گفتیم، مخازن ذخیره آب باید عایق نور و حرارت باشند. سطح داخلی آن‌ها صیقلی باشد و هیچ درزی نداشته باشند. تا از رشد باکتری و جلبک درون مخزن جلوگیری شود و تانکر آب ضدباکتری داشته باشیم.

برای شستشوی منبع آب باید با عوامل آلودگی آن آشنا باشید. بزرگترین عامل آلودگی منبع آب، رشد جلبک و باکتری درون آب است. که در اثر تابش نور خورشید به منبع آب و گرما رشد می‌کند. در نتیجه حتما  برای نصب مخزن آب خود  محیط سرپوشیده‌ای را در نظر بگیرید. یا اگر مخزن در محیطی رو باز قرار دارد، برای خنک نگه داشتن مخزن سایه بان تهیه کنید. بنابراین شستشوی منبع آب برای از بین بردن جلبک مخزن آب، هر گونه رسوب، گل و لای، گرد و غبار، زنگ آهن، باکتری و… در دوره‌های منظم بسیار اهمیت دارد.

 

 

شستشوی منبع آب پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن مانند منبع آب پلاستیکی سه لایه آنتی باکتریال (مخزن آب آنتی باکتریال)، معمولا برای نگهداری آب شرب استفاده می‌شوند. که به دلیل ساختار مولکولی و نوع تولیدشان که تاییده وزارت بهداشت را هم دارند، هیچگاه خطر مسمومیت ندارند. اما اگر باکتری یا هر میکروارگانیسمی از طریق آب وارد مخزن پلی اتیلن شود، باعث تولید باکتری خواهد شد که برای سلامتی مضر است. علاوه بر این، مخزن آب آنتی باکتریال که مخزن ضد جلبک هست، ممکن است بعد از مدتی رسوباتی بگیرد که اجتناب ناپذیر است (به دلیل وجود املاح و رسوبات داخل آب ). به همین دلیل توصیه می‌شود سالی یک بار به شستشوی منبع آب پلی اتیلن بپردازید و آن را کاملا تمیز کنید.

 

 

دستور العمل شستشوی مخازن آب طبق دستور ساز مان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سه مرحله برای شستشوی منبع آب ذکر کرده است. که در زیر هر مرحله را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

مرحله اول: تخلیه مخزن

تخلیه مخزن

ابتدا شیر خروجی تانکر را باز کرده و تمام مایع داخل آن را تخلیه کنید. برای تخلیه کامل باید تانکر را در یک سطح شیب دار قرار دهید. مخازن دائمی، یک شیر تخلیه برای شستشو دارند. حتما قبل از استفاده از شیر تخلیه، مایع درون مخزن را توسط شیر خروجی معمولی خالی کنید. و فقط مایع باقیمانده را توسط شیر تخلیه خارج کنید.

 

مرحله دوم: شستشوی منبع آب

در مرحله اول از شستشوی منبع آب باید آن را از هر گونه مواد آلوده، گرد و غبار و رسوبات تمیز کنید. تمیز کردن تانکر را طبق مراحل زیر انجام دهید.

 

  • تمیز کردن (برس کشیدن) سطح داخلی مخزن: در این مرحله باید تمام سطوح داخلی مخزن را با برس و مخلوطی از پودر لباسشویی و آب ( یا دترجنت و آب) کاملا تمیز کنید. تا عاری از هر رسوب، آلودگی،جلبک و … شود. برای اینکار ابتدا شیر خروجی مخزن را باز بگذارید. سپس یک دسته بلند به برس وصل کنید تا کار برایتان آسان شود. دقت کنید تا تمام زوایا و گوشه‌های مخزن تمیز شود و هیچ گونه اثری از مایع قبلی و آلودگی‌ها در مخزن دیده نشود. توجه داشته باشید که در این مرحله همه آب خروجی از مخزن را جمع آوری کنید تا محیط زیست آلوده نشود. ‌اگر برس کشیدن برایتان مقدور نیست، می‌توانید از جریان آب پرفشار هم استفاده کنید.

تمیز کردن سطح داخلی مخزن

 

  • شستشوی باقیمانده مواد شوینده: این مرحله خیلی مهم است. زیرا مواد شوینده سمی هستند و نباید وارد آب شرب شوند. برای شستشوی کامل مخزن از مواد شوینده و به خصوص دترجنت، باید بعد از اتمام مرحله قبلی، یک بار به طور کامل تانکر با شیلنگ آب پرفشار بشویید. اگر شیلنگ پرفشار در دسترس ندارید، مخزن را پر از آب کنید و بعد چند ساعت آب آن را کامل تخلیه کنید.

شستشوی باقیمانده مواد شوینده

 

 

مرحله سوم: گند زدایی مخزن

گند زدایی مخزن

در این مرحله از شستشوی منبع آب، باید مخزن را با کلر یا مواد گند زدای دیگر گندزدایی کنید. برای گندزدایی با کلر، باید مخزن را تا ارتفاع 1 به 4 از آب پر کنید. برای تعیین این ارتفاع از یک چوب یا میله استفاده کنید. تا دقیقا ارتفاع 1 به 4 رعایت شود و غلظت محلول کلر گندزدا کاهش پیدا نکند. حالا طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • محاسبه حجم تانکر: ابتدا حجم مخزن آب ساختمان خود را محاسبه کنید. برای اینکار روی کلمات آب رنگ این پاراگراف کلیک کنید، تا به مقاله محاسبه حجم مخزن هدایت شوید.

 

  • آماده سازی محلول کلر برای گندزدایی: برای شستشوی منبع آب، مرحله گندزدایی اهمیت دارد. پس محلول کلر را با دقت آماده کنید. بهترین ماده برای آماده سازی محلول کلر، استفاده از پودر یا گرانول هیپوکلریت کلسیم (HTH) است. هیپوکلریت کلسیم 50 تا 70 درصد کلر خالص دارد. برای آماده سازی محلول کلر، یک سطل 20 لیتری را با آب تمیز پر کنید. 50 گرم پودر یا گرانول HTH را به آب اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید.

آماده سازی محلول کلر برای گندزدایی

 

  • گند زدایی مخزن: به ازای هر متر مکعب از حجم تانکر، 10 لیتر از محلول کلری که آماده کردید را داخل مخزن بریزید. (هر متر مکعب = 1000 لیتر). با یک برس تمام کف و دیواره‌های مخزن را به محلول آغشته کنید. سپس مخزن به مدت دو ساعت در همان حالت بماند. بعد از دو ساعت مخزن را با آب پرفشار بشویید و مخزن را با آب تمیز پر کنید. همچنین تمام اتصالات مخزن شامل، لوله، شیلنگ، شناور و … را به همین روش گندزدایی کنید.

 

  • اندازه گیری میزان کلر باقیمانده: وقتی مخزن را با آب تمیز پر کردید. بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس به وسیله یک کلرسنج میزان کلر باقیمانده در آب را اندازه گیری کنید. غلظت مناسب کلر برای آب آشامیدنی، کمتر از 0.5 میلی گرم بر لیتر است. اگر کلرسنج بیش از این مقدار را نشان داد، مخزن را تخلیه کرده و مجددا با آب تمیز پر کنید. تا غلظت کلر به حد نرمال برسد.

اندازه گیری میزان کلر باقیمانده

 

 

تناوب شستشوی منبع آب

مخازن آبی که آب با کیفیت مطلوب را ذخیره می‌کنند، سالی یک بار باید شسته شوند. اما اگر آب آشامیدنی محل زندگی شما دارای درجه سختی بالا است، باید بیشتر از سالی یک بار نسبت به شستشوی منبع آب خود اقدام کنید.

همچنین برای تانکرهای آب و تمام تجهیزات اتقال آب، هر سه ماه یکبار باید شستشو و گند زدایی صورت گیرد. ( مرحله برس کشیدن سطوح داخلی تجهیزات انتقال آب را می‌توانید هر 6 ماه یکبار انجام دهید.)

توجه داشته باشید که هر زمان خواستید از مخزنی که مدت زمانی بلا استفاده بوده است، استفاده کنید. حتما ابتدا آن را بشویید و گند زدایی کنید.

 

 

دیگر روش‌های شستشوی منبع آب

روش ارزان‌تر شستشوی مخازن ذخیره آب خانگی، استفاده از قرص کلر یا مایع سفید کننده است.

شستشوی منبع آب با قرص کلر: قرص کلر را خرد کرده و داخل مخزن پر از آب بیندازید سپس آب را مخلوط کنید.

شستشوی منبع آب با مایع سفید کننده: برای هر 10 لیتر آب، 5 قطره وایتکس به مخزن پر اضافه کنید. سپس بعد از 12 ساعت مخزن را تخلیه و آب کشی کنید.

از دیگر روش‌های شستشوی منبع آب، می‌توان به استفاده از گاز اوزون و پرتو افشانی (گاما، فرابنفش و…) هم اشاره کرد. این روش‌ها بسیار موثر هستند اما به تخصص کافی نیاز دارند.

 

 

کلام آخر

برای شستشوی منبع آب، از روش سه مرحله‌ای سازمان بهداشت جهانی که در این مقاله آموزش دادیم، استفاده کنید. و از روش‌های دیگر به عنوان روش تکمیلی بهره ببرید. تا کاملا مطمئن باشید آب ذخیره شده در مخزن ساختمانتان سالم و بهداشتی است. این نکته را به این دلیل گفتیم که؛ کلر ممکن است صد در صد تانکر آب را ضدعفونی نکند. چرا که امکان مقاومت برخی از میکروب ها و باکتری ها نسبت به کلر وجود دارد. برای از بین بردن کامل میکروب ها و باکتری ها، بهتر است از روش شستشوی مخازن آب دیگری هم به طور همزمان استفاده نمود.

برای اطمینان از سالم بودن همیشگی آب آشامیدنی توصیه می‌کنیم مخزن آب سه لایه تهیه کنید. برای آشنایی بیشتر با این نوع مخزن، مقاله فرق مخزن آب سه لایه با تک لایه را بخوانید.

 



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راهنمای خرید پمپ آب خانگی

راهنمای جامع خرید مخزن آب

امروزه پمپ آب خانگی، از وسایل ضروری برای تأمین آب ساختمان‌هاست. در چند سال اخیر به دلیل افت فشار آب شرب، تقریبا همه ساختمان‌ها از مخزن آب استفاده می‌کنند. در مواردی که امکان نصب مخزن آب در ارتفاع وجود نداشته باشد، استفاده از پمپ آب خانگی یا به اصطلاح مینی پمپ (پمپ آب خانگی کوچک)، برای افزایش فشار آب ساختمان در همه طبقات ضروری است.

پمپ آب، جریان الکتریکی را به جریان مکانیکی تبدیل کرده و باعث می‌شود آب ذخیره شده داخل مخزن، با فشار کافی درون لوله‌های ساختمان جریان پیدا کند. در این مقاله تمام نکاتی که هنگام خرید پمپ آب خانگی نیاز است بدانید را آورده‌ایم.

 

توان پمپ آب خانگی

پمپ خانگی در توان های مختلفی (نیم اسب، یک اسب و …) و برندهای متنوعی اعم از پمپ خانگی پنتاکس، داب، ابارا و لوارا و … در بازار وجود دارد. در نظر داشته باشید که حتما پمپی با توان متناسب با نیازتان بخرید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

 

قبل از معرفی انواع پمپ، توضیح مختصری درمورد دبی آب و هد پمپ می‌دهیم. تا در خواندن ادامه مقاله سردرگم نشوید.

دبی آب

آبدهی، بِدِه یا دِبی آب (به فرانسوی débit) اصطلاحی در صنعت آب است. که به مقدار آبی که در یک زمان مشخص از یک نقطه مشخص از لوله و دیگر اتصالات مخزن آب در واحد زمان عبور می‌کند، گفته می‌شود. واحد دبی m3/s (متر مکعب بر ثانیه) است.

تعداد شیرهای آب ساختمان، دبی پمپ را مشخص می‌کند. اگر به ازای هر واحد، یک شیر باز در واحد زمان در نظر بگیریم، و دبی هر شیر آب را ۱۰ لیتر در دقیقه در نظر بگیریم، برای یک مجتمع ۴ واحدی، کمترین میزان دبی 50 لیتر در دقیقه است.

 

ارتفاع ساختمان و هد پمپ

هد آب یا ارتفاع آب یا فشار پمپ، به این معناست که یک پمپ تا چه ارتفاعی می‌تواند آب پرفشار را بالا ببرد. که این مورد در انتخاب نوع پمپ مورد نیاز برای هر ساختمان بسیار مهم است. برای جریان یافتن آب در لوله کشی ساختمان، به ازای هر 10 متر ارتفاع، آب باید 1 بار یا 14.5 psi فشار داشته باشد. با این حساب، برای هر طبقه ساختمان، بین 15 تا 50 متر هد لازم است.

فشار پمپ و هد پمپ دو تعریف مجزا دارند. اما در واقع، این دو واحد، یکسان بوده و تنها یک مفهوم را از دو نقطه نظر مختلف بیان می کنند.

همچنین توجه داشته باشید که میزان دبی و هد پمپ آب خانگی نقش بسیار مهمی در راندمان، افزایش طول عمر پمپ و کاهش میزان هدر رفت آب دارد.

 

انواع پمپ آب خانگی

از میان انواع پمپ آب، باید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. اینکه چه نوع  پمپی مناسب ساختمان شماست، بستگی به هد پمپ (حداکثر ارتفاع آبرسانی) و دبی آب (حجم آب در واحد زمان) دارد. برای ساختمان‌های مسکونی، بیشتر پمپ جتی یا بشقابی استفاده می‌شود. در زیر انواع پمپ آب خانگی را توضیح خواهیم داد.

 

  • پمپ آب بشقابی:

این نوع پمپ‌ها از نوع پمپ‌های سانتریفیوژی هستند. بیشینه ارتفاع آبرسانی(هد) کمی دارند. اما در عوض مقدار آبدهی (دبی) بیشتری نسبت به پمپ جتی دارد. پمپ‌های بشقابی به دلیل اینکه خودمکش نیستند، باید در ارتفاع برابر یا بیشتری نسبت به مخزن آب نصب شوند. پمپ آب بشقابی به دلیل طراحی ساده بسیار در دسترس و ارزان است. و نصب و نگهداری راحتی هم دارد.

پمپ خانگی یک اسب بشقابی، برای ساختمان های حداکثر 3 واحد مناسب است.

پمپ آب بشقابی

 

  • پمپ آب شناور:

این نوع پمپ‌ها، منبع تحت فشار ندارند. و معمولا برای انتقال آب از چاه‌ها و استخر‌های عمیق استفاده می‌شوند. به همین دلیل به آن‌ها پمپ چاه عمیق یا پمپ آبیاری نیز می‌گویند.

پمپ آب شناور

 

  • پمپ آب جتی:

این نوع پمپ‌ها خودمکش هستند (از مکانیزم خلا برای مکش آب استفاده می‌شود). و به همین دلیل به آن‌ها پمپ خودمکش نیز می‌گویند. این پمپ را می‌توان کمی بالاتر از مخزن نیز نصب کرد. اما توجه داشته باشید که هر چه ارتفاع خروجی آب پمپ (هد پمپ) بیشتر شود، دبی یا میزان آبدهی کمتر می‌شود. با اینکه عملا پمپ بی صدا نداریم. و همه انواع پمپ آب خانگی سرو صدا دارند، اما پمپ جتی نسبت به دیگر پمپ‌ها، پر سر و صداتر است.

پمپ جتی:

  • توان برابری نسبت به پمپ بشقابی دارد.
  • مصرف انرژی بالایی نسبت به پمپ شناور دارد.
  • ارتفاع آبدهی(هد) بالاتری نسبت به پمپ بشقابی دارد.

پمپ جتی

 

  • پمپ آب سیرکولاسیون:

این نوع پمپ‌ها، مانند پمپ آب در شوفاژخانه هستند. پمپ آب سیرکولاسیون یا سیرکولاتور یا سیرکوله، بسیار کم صداست. و معمولا برای سیرکوله کردن آب کاربرد دارد. و می تواند سیالات تا دمای 100 تا 130 درجه سانتی گراد را پمپاژ کند.

پمپ سیرکولاسیون

 

  • پمپ آب دو پروانه‌ای:

قدرت این نوع پمپ ها از موارد قبلی بیشتر است. و برای ساختمان های پنج طبقه به بالا و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از معایب پمپ دو پروانه‌ای می توان قیمت بالا و پرسروصدا بودن آن را نام برد.

پمپ دو پروانه‌ای

 

بهترین پمپ آب خانگی

تا اینجای راهنمای خرید پمپ آب خانگی، با انواع متداول پمپ آشنا شدید. و متوجه شدید که کدام پمپ برای ساختمان شما مناسب و کارآمد است. تا خرید عاقلانه‌ای داشته باشید. موارد زیر به شما برای انتخاب صحیح‌ بهترین پمپ آب خانگی کمک خواهد کرد.

 

1- میزان مصرف انرژی پمپ

توجه داشته باشید که پمپ متناسب با میزان آب مصرفی خود را انتخاب کنید. چرا که پمپ بسیار پرقدرت با توان بالا، اصلا بهترین پمپ آب خانگی برای یک ساختمان مسکونی نیست. و فقط باعث افزایش هزینه های حامل‌های انرژی خواهد شد. برای خرید پمپ، پمپ آب خانگی نیم اسب یا پمپ آب خانگی یک اسب که بیان کننده توان پمپ هستند را در نظر بگیرید.

 

2- نمودار پمپ

برای خرید بهترین پمپ آب خانگی، نمودار پمپ مورد نظرتان را بررسی کنید. نمودار پمپ نشان می‌دهد که دبی و هد پمپ رابطه معکوس دارند. این بدان معنی است که پمپ‌هایی که فشار یا ارتفاع آبرسانی (هد) بیشتری دارند، دبی کمتری منتقل می‌کنند و برعکس. یعنی پمپ‌هایی که دبی یا آبدهی بیشتری داشته باشند، هد یا ارتفاع آبرسانی کمتری در دسترس است.

 

3- کیفیت پمپ

پمپ آب خانگی را فقط با در نظر گرفتن قیمت آن، خریداری نکنید. برای خرید بهترین پمپ آب خانگی، کیفیت پمپ بسیار مهم است. تا باعث هزینه‌های اضافی تعمیر یا تعویض نشود.

 

4- سر و صدای پمپ

اینکه پمپ‌های بشقابی کم سر و صدا تر از پمپ‌های جتی هستند را در نظر بگیرید. ولی عموما همه پمپ‌ها سرو صدا دارند. برای کاهش سر و صدای پمپ، می‌توان از پوشش‌های عایق صدا استفاده کرد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان روی الکتروموتور پوشیده نشود.

 

 

افزایش طول عمر پمپ آب خانگی

در ساختمان‌هایی که بیش از یک واحد دارند، برای افزایش عمر و کارایی بهتر پمپ، به یک منبع تحت فشار نیاز است. اما منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟ منبع تحت فشار یک مخزن کوچک با ذخیره آب به صورت تحت فشار است. که باعث می‌شود کمتر نیاز به روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب خانگی داشته باشیم.

به این صورت که؛ آب پرفشار همیشه در این مخزن کوچک وجود دارد. تا در ساعات کم مصرف، این آب پرفشار در لوله‌های ساختمان جریان پیدا کند و پمپ آب روشن و خاموش نشود. و در نتیجه عمر پمپ آب بیشتر خواهد شد.

 

 

کلام آخر

نصب پمپ آب خانگی برای ساختمان های بیش از یک واحد، برای تنظیم فشار آب ساختمان ضروری است. برای انتخاب درست و مناسب پمپ، باید متراژ واحد ها، تعداد طبقات، میزان مصرف آب، منبع تأمین آب را در نظر بگیرید. و با توجه به این موارد و همچنین تمام نکات بالا پمپ آب مناسبی بخرید.

ما سعی کردیم که این مطلب، راهنمای خرید پمپ آب خانگی جامعی برای شما عزیزان باشد. اگر هر گونه سوالی داشتید، در بخش نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راهنمای جامع نصب پمپ آب

راهنمای جامع نصب پمپ آب

 

آموزش نصب و راه‌اندازی پمپ آب خانگی

قبل از اقدام برای نصب پمپ آب، به موارد زیر توجه کنید.

  • ابتدا ولتاژ ورودی پمپ را چک کنید. همچنین به هیچ عنوان پمپ را با کابل برق ولتاژ پایین نصب نکنید.

 

  • در مرحله اول باید بدانید که مخزن و پمپ آب ساختمان را در محلی سرپوشیده نصب کنید. همانگونه که در مقاله راهنمای نصب مخزن آب گفتیم، هر نوع از مخزن پلی اتیلن که خریداری کرده‌اید، بهتر است در محلی سرپوشیده نصب شود. این موضوع در مورد پمپ آب هم صدق می‌کند. این امر به دلایل زیادی اهمیت دارد. خنک بودن آب مخزن، باعث جلوگیری از جلبک زدن آب می‌شود. همچنین دمای پمپ آب کمتر بالا می‌رود. عمر پمپ آب ، مخزن آب و شیر خودکار هم بیشتر خواهد شد. و در نتیجه متحمل هزینه ‌های اضافی نخواهید شد.

 

  • پمپ آب باید در فاصله کمی نسبت به مخزن آب نصب شود.

 

  • محلی که قصد دارید مخزن و پمپ را نصب کنید، باید دارای فضای کافی باشد. همچنین امکان اتصال انشعابات ورودی و خروجی را داشته باشد.

 

  • از تراز بودن سطح زیرین پمپ و مخزن، مطمئن شوید.

 

  • عدم وجود رطوبت در محل نصب مخزن و پمپ آب ضروری است.

 

  • اگر پمپ آب شما بیشتر از نیم اسب بخار توان دارد، برای کاهش سرو صدای پمپ و همچنین برای جلوگیری از یخ زدن آب در فصول سرد، بهتر است آن را با پوششی عایق بپوشانید. توجه کنید که پوشش عایق روی قسمت موتور پمپ را نپوشاند.

 

  • فیلتر آب را در محل شیر ورودی به مخزن آب قرار دهید. چرا که اگر فیلتر را در محل شیر آب ورودی به پمپ نصب کنید، باعث کاهش میزان آب ورودی به پمپ، اختلال در مکش و عملکرد پمپ و در نتیجه سوختن موتور پمپ خواهد شد. همچنین صافی یا فیلتر هر چندماه یکبار تمیز کنید.

 

  • توجه داشته باشید که لوله بین پمپ و مخزن آب، هم اندازه یا قطورتر از لوله ورودی پمپ باشد. این نکته به افزایش طول عمر پمپ کمک می‌کند.

 

  • نصب لرزه‌گیر بین لوله‌های مخزن و پمپ ضروری است. زیرا انتقال لرزش پمپ به اتصالات خروجی، ممکن است باعث بازشدن آب بندی آن‌ها شود.

لرزه گیر

 

 

نصب پمپ آب و مخزن ذخیره

نصب پمپ آب و مخزن ذخیره

  • مرحله اول

ورودی و خروجی پمپ را مشخص کنید. ( قسمتی که کلید برقی نصب شده است، خروجی پمپ قرار دارد.)

 

  • مرحله دوم

اتصال انشعابات بین پمپ و مخزن و لوله‌های ساختمان

برای اتصال انشعابات، به سه راهی یا پنج راهی نیاز دارید. دو سر رزوه را نوار تفلون ببندید.

برای همه اتصالات مخزن آب و پمپ، یک شیر کنترلی قرار دهید. اینکار باعث می‌شود که در مواقعی که نیازی به پمپ ندارید، بتوانید پمپ آب خانگی را از مسیر آب خارج کنید. تا پمپ بی دلیل روشن نشود و مصرف انرژی بالا نرود.

وروردی آب ساختمان باید به مخزن وصل شود. ( فراموش نکنید که در قسمت ورودی آب به مخزن از شناور استفاده کنید. تا از سرریز شدن آب جلوگیری شود. (برای اطلاعات بیشتر مقاله نصب شناور مخزن آب را بخوانید.)

 

  • مرحله سوم

نصب شیر خودکار

در قسمت خروجی پمپ، یک شیر خودکار یا شیر یک طرفه نیاز دارید. تا از برعکس شدن جریان آب و برگشت آن به پمپ جلوگیری شود. زیرا زمانی که پمپ خاموش باشد، آب پرفشار داخل لوله‌های ساختمان، به سمت قسمت کم فشار شبکه آبرسانی برمی‌گردد. برای جلوگیری از این اتفاق باید شیر یکطرفه در قسمت خروجی پمپ نصب کنید. تا در مواقعی که پمپ خاموش است، به صورت خودکار مسیر بازگشت آب را مسدود کند.

بوشن ۲٫۵ را هم در جهت خروجی پمپ ببندید.

شیر خودکار

 

  • مرحله چهارم

در مسیر خروجی پمپ (قبل از شیر یک ظرفه و بعد از بوشن)، شلنگ‌های رابط را نصب کنید

 

  • مرحله پنجم

استفاده از مخزن تحت فشار

برای ساختمان‌های بیش از یک واحد، به غیر از مخزن و پمپ آب خانگی، یک مخزن تحت فشار و کلیدهای اتوماتیک برای تنظیم پمپ آب ساختمان لازم است. مخزن پمپ آب خانگی، عملکرد بسیار بهتری هم برایتان خواهد داشت. اما برای ساختمان‌های تک واحدی یک ست کنترل هم کافیست.

( منبع تحت فشار یا منبع پمپ آب خانگی با ذخیره نگه داشتن آب پرفشار، از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ جلوگیری می‌کند. و باعث افزایش عمر چشمگیر پمپ آب خانگی خواهد شد. کلید اتوماتیک یا pressure switch به وسیله یک سوپاپ فشاری و باز و بسته شدن خودکار بین 40 و 60 پاسکال، فشار آب ساختمان را در یک بازه معین نگه می‌دارد. یعنی زمانی که فشار آب به زیر 40 پاسکال برسد سریعا پمپ را روشن می‌کند. و زمانی که فشار آب بیش از 60 پاسکال شود، پمپ را خاموش می‌کند.)

منبع تحت فشار

 

  • مرحله ششم

استفاده از ست کنترل؛ وقتی به مخزن تحت فشار نیازی نیست

برای ساختمان‌های تک واحدی نیازی به مخزن پمپ آب ساختمان یا مخزن تحت فشار نیست. و فقط نصب ست کنترل کافیست. شما باید بعد از نصب و تنظیم پمپ آب ساختمان، بر اساس هد و توان پمپ خود، ست کنترل را تنظیم کنید. برای اینکار، یکی از شیرهای آب را کامل بازکنید و شیر خروجی پمپ آب خانگی را هم ببندید. وقتی پمپ خاموش شد، شیر خروجی پمپ را کمی باز کنید.

وقتی پمپ روشن شد، پیچ تنظیم را به سمت منفی و مثبت بچرخانید تا زمانی که پمپ با آن میزان اندک آب روشن نشود ( برای اینکه مطمئن شویم در مصارف کم، پمپ آب خانگی روشن نخواهد شد). سپس شیر خروجی پمپ را بیشتر کنید تا ببینیم پمپ روشن می‌شود یا خیر. اگر پمپ روشن نشد، پیچ تنظیم را به سمت مثبت بچرخانید. تا جایی که می‌خواهید پمپ برای روشن شدن، روی آن میزان تنظیم شود.

نکته: هر چه ارتفاع آبرسانی پمپ (فاصله شیر خروجی پمپ تا شیر مصرفی) بیشتر باشد، پیچ ست کنترل را باید بیشتر به سمت مثبت بچرخانید.

 

نصب پمپ آب بدون مخزن

نصب پمپ آب بدون مخزن به مراتب ساده‌تر از نصب پمپ آب با مخزن است. برای نصب پمپ بدون مخزن فقط باید پمپ را در مسیر لوله اصلی آب ساختمان نصب کنید. سپس شیر یک طرفه را بعد از خروجی پمپ آب، نصب کنید. تا در مواقعی که پمپ خاموش است، آب به داخل پمپ بازنگردد. تمام مراحل مانند نقشه نصب پمپ با مخزن است. فقط اتصالات مخزن، در اینجا حذف خواهد شد.

 

وصل کردن پمپ آب خانگی بدون مخزن معایبی هم دارد:

  • اتصال مستقیم پمپ به شبکه آبرسانی شهری، باعث افزایش چشمگیر آب مصرفی وافزایش آب بها می‌شود.
  • اینکار به دلیل افزایش فشار روی پمپ، باعث کاهش عمر مفید آن خواهد شد.
  • به دلیل نبود مخزن، به آب ذخیره دسترسی ندارید.
  • همچنین نصب پمپ آب بدون مخزن، کاری غیرقانونی است. حتی المکان از این کار اجتناب کنید. اما اگر به هر دلیلی قصد نصب پمپ آب بدون مخزن را دارید، حتما از ست کنترل برای کاهش فشار روی پمپ استفاده کنید.

 

کلام آخر

اگر مخزن دخیره آب خانگی دارید، نصب پمپ آب برای افزایش فشار آب ساختمانتان بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. درضمن فراموش نکنید که تمام دلایل و نیاز ما برای نصب پمپ آب و مخزن ذخیره آب، کمبود آب شرب است. پس در صرفه جویی آب کوشا باشید. در ساختمان‌هایی که با وجود مخزن آب و پمپ آب خانگی، هنوز هم افت فشار در طبقات بالایی دارند، تنها یک دلیل وجود دارد. آن هم نصب پمپ آب خانگی به صورت نادرست است. در این مقاله سعی کردیم به تفصیل مراحل نصب پمپ آب را توضیح دهیم. در صورت وجود هر گونه سوال، از طریق بخش نظرات یا تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راهنمای جامع خرید مخزن آب

مخازن ذخیره آب، دیگر مثل گذشته بزرگ و گرد و زشت نیستند. اکنون مخازن آب در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارند و برای نصب در هر فضای کوچک و خاص بهینه شده‌اند. انواع مخازن ذخیره آب در شکل و اندازه‌های متفاوت در سراسر کشور استفاده می‌شوند؛ چه به عنوان منبع آب اضافی در شرایط اضطراری و چه برای کشاورزی و دامداری و یا در صنعت.

اما هنگام خرید این مخازن باید چند سوال مهم از خود بپرسید. سوالاتی که به شما کمک می‌کند بهترین مخزن را انتخاب کنید. استفاده از راهنمای خرید مخزن آب که جامع و کامل باشد می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. بنابراین ارزش آن را دارد که برای آن وقت بگذارید و با استفاده از راهنمای خرید مخزن آب، بهترین انتخاب و سرمایه‌گذاری را داشته باشید.

اما برای خرید بهترین برند مخزن آب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ در زیر تمام نکات لازم برای خرید بهترین و بهداشتی‌ترین مخزن آب را جمع‌آوری کرده‌ایم و به شما اطمینان می‌دهیم اکنون جامع‌ترین راهنمای خرید مخزن آب را در اختیار دارید:

نکات اصلی برای خرید مخزن:

1- میزان آب مصرفی

2- جنس مخزن

3- محل نصب مخزن

  •   لوله‌کشی و فشار آب
  •   فضای بیرون یا فضای داخل ساختمان
  •   محدودیت‌های محل نصب
  •   ملاحضات بصری

4- ویژگی‌های مهم مخزن

  •   کیفیت مواد سازنده
  •   بهداشتی بودن
  •   ضد جلبک
  •   آنتی یو وی
  •   آنتی باکتریال
  •   ساخت یکپارچه، بدون درز و نشتی
  •   گواهی‌نامه‌ها
  •   تنوع
  •   گارانتی

5- هزینه

  •   قیمت مخزن آب
  •   هزینه‌های اضافی

6- فروشنده معتبر

 

 

 

1- میزان آب مصرفی

به عنوان اولین نکته در راهنمای خرید مخزن آب، این سوال را مطرح می‌کنیم: مخزن چه اندازه‌ای بخریم؟

در پاسخ باید گفت، ظرفیت مخزن به میزان مصرف شما در خانه، باغ یا کسب‌وکارتان بستگی دارد. به عنوان ساده‌ترین راه می‌توانید با محاسبه میزان آب مصرفی با استفاده از قبض‌های آب، متوجه شوید به چه میزان آب مصرف می‌کنید. محاسبه میزان آب مصرفی به شما کمک می‌کند با انتخاب مخزن مناسب، با کمبود آب مواجه نشوید.

اما نگرانی برای تهیه مخزن ذخیره آب با حجم مناسب، در شرایط کمبود آب و مخصوصا در ماه‌های گرم سال به اوج خود می‌رسد. اگر مایل هستید به طور دقیق‌تر حجم آب مصرفی و مورد نیازتان را محاسبه کنید، می‌توانید از مقاله‌های زیر برای نحوه محاسبه حجم مورد نیازتان کمک بگیرید:

نحوه محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

نحوه محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی

با اینکه میزان آب مصرفی خانوارها متفاوت است؛ ولی به صورت کلی می‌توان حجم‌های زیر را نیز پیشنهاد داد:

ردیف تعداد واحد حجم مخزن ذخیره آب (لیتر)
1  ۴ تا ۷ ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰
2 ۸ تا ۱۰ ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰
3 ۱۰ تا ۱۶ ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰
4 ۱۶ تا ۲۴ ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰

 

 

 

2- جنس مخزن

جنس مخزن آب

بعد از انتخاب حجم مخزن، نوبت به انتخاب جنس مناسب برای مخزن آب می‌رسد. به طور کلی پرمصرف‌ترین مخازن آب، مخزن آب فلزی (فولادی، گالوانیزه، استیل) و مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن) هستند. نکته مهمی که در این قسمت از راهنمای خرید مخزن آب باید اشاره کرد این است که؛ چهار گزینه کیفیت، کاربرد، ظرفیت و قیمت، نقش اصلی در انتخاب جنس مخزن دارند.

اما به طور کلی می‌توان گفت برای ذخیره آب بهداشتی به مدت طولانی، بهترین انتخاب، مخازن پلی اتیلن هستند. زیرا مواد به کار رفته در مخازن پلی اتیلنِ تأیید شده، با کیفیت غذایی FDA / NSF ساخته‌ می‌شوند. همچنین این مخازن به دلیل ارزان بودن، تنوع ابعاد، ضد زنگ بودن و دوام بالا محبوبیت زیادی دارند.

مخازن فلزی با وجود طول عمر بیشتر نسبت به مخازن پلی اتیلن، به مرور زنگ می‌زنند یا دچار خوردگی می‌شوند. اما یکی از مزیت‌های اصلی مخزن آب فلزی این است که می‌توان آن را در ابعاد بزرگ تولید و در محل مونتاژ و استفاده کرد.

تفاوت‌های بیشتر مخازن آب با این دو جنس را در مقاله مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن بخوانید.

 

 

3- محل نصب مخزن

اکنون که  حجم آب مصرفی‌تان را محاسبه کرده و می‌دانید مخزن با چه جنس و چه اندازه‌ای بخرید، مرحله بعدی در راهنمای خرید مخزن آب؛ انتخاب محل نصب مخزن است. شما فقط باید مکان خوبی برای مخزن خود تعیین کنید. این مسئله قبل از خرید منبع آب بسیار مهم است. زیرا به احتمال زیاد محل نصب مخزن بر روی تعداد یا اندازه، شکل و رنگ مخزن شما تأثیر خواهد گذاشت.

برای کمک به انتخاب محل مناسب برای مخزن آب، لازم است 4 نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • اول: لوله‌کشی و فشار آب

برخی از دلایلی که می‌تواند محل قرارگیری مخزن شما را تحت تاثیر قرار دهد:

لوله کشی – اگر می‌خواهید مخزن آب را برای موارد خاصی مانند آبیاری باغ استفاده کنید، منطقی است مخزن را در مجاورت این مناطق نصب کنید. تا دردسر لوله‌کشی اضافه و هزینه بیشتر آن را کاهش دهید.

نصب در ارتفاع – نصب مخزن در ارتفاع به دو دلیل ممکن است صورت بگیرید: یکی استفاده از فشار جاذبه به جای استفاده از پمپ آب، برای افزایش فشار آب ساختمان است. و دیگری نبود فضای کافی در طبقات پایینی برای نصب مخزن است.

با نصب مخزن در ارتفاع، مانند نصب منبع آب بدون پمپ بر روی پشت بام، می‌توانید استفاده از پمپ را حذف کرده و از فشار جاذبه برای حرکت آب به طبقات پایینی استفاده کنید.

محل نصب مخزن

  • دوم: فضای بیرون یا فضای داخل ساختمان

استفاده از مخزن آب در فضای باز به دلیل تابش نور خورشید به مخزن، آن را مستعد رشد جلبک و تغییر در بو و طعم آب می‌کند. به همین دلیل باید مخزنی را انتخاب کنید که مانع از ورود نور به داخل مخزن شود.

مخازن پلی اتیلن به صورت یک یا چند لایه تولید می‌شوند، و از بین آنها، مخازن سه لایه، گزینه مناسب‌تری برای استفاده در فضای باز هستند. ( پیشنهاد: مطالعه مقاله مخازن پلی اتیلن چندلایه هستند؟). دلیل بهتر بودن خرید منبع سه لایه نسبت به خرید مخزن تک لایه را می‌توانید در مقاله فرق مخزن آب سه لایه با تک لایه بخوانید.

  • سوم: محدودیت‌های محل نصب

دامنه انتخاب برای محل نصب مخزن ممکن است به دلیل سایز فضای نصب و موانع احتمالی در محل نصب، محدود شده‌باشند. محدودیت‌هایی مانند راهرو و درهای کم عرض، ارتفاع کم، مساحت کم و … . در زیر و در ادامه راهنمای خرید مخزن آب، برای هر کدام از این محدودیت‌ها پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم:

محدودیت ارتفاع – اگر دارای محدودیت ارتفاع هستید، می‌توانید از مخازن افقی استفاده کنید. مخازن مکعبی پلی اتیلن نیز مناسب فضاهایی با محدودیت ارتفاع هستند.

فضای محدود در نصب یا ورودی‌های باریک – با کوچک‌تر شدن خانه‌ها و آپارتمان‌ها، اغلب فضاهای خالی مناسب برای نصب مخازن، باریک و محدود شده‌اند. همچنین ممکن است درب‌ها و راهروها برای عبور مخزن باریک باشند. بهترین مخزن برای این شرایط مخزن پلی اتیلن آسانرو است. این مخازن به دلیل عرض کمی که دارند به راحتی از درب و راهروهای کم عرض عبور می‌کنند. همچنین می‌توان آنها را کنار دیوار، راهروهای بن‌بست، کناره‌های پارکینگ و… نصب کرد.

مخازن مکعبی پلی اتیلن نیز در سایزهای متفاوت هستند و قابلیت استفاده در فضاهای محدود را دارند.

گزینه دیگر برای فضاهای محدود، خرید چندین مخزن کوچکتر و متصل کردن آنها به یکدیگر است.

استفاده از فضای زیر راه پله – برای استفاده بهینه از فضاهای کوچک و خاص زیرپله، مخزن پلی اتیلن زیر پله ای طراحی شده است. شکل هندسی و نوع طراحی این مخازن مخصوص جاگذاری در فضای زیر راه‌پله‌ها است. هر چند مخازن مکعبی خوابیده نیز برای فضای زیرپله بکار می‌روند. ولی بهتر است با خرید منبع آب زیرپله ای، از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرید.

استفاده از فضای پشت بام – اگر در همکف و طبقات پایینی فضای کافی ندارید، یا تصمیم گرفته‌اید برای نصب مخزن فضای پشت‌بام را استفاده کنید؛ بهترین انتخاب مخزن افقی است. مخزن افقی به دلیل ارتفاع کم، در برابر وزش باد مقاوم بوده و همچنین فشار وارده بر سقف را در سطح بیشتری پخش می‌کند.

انواع مخازن پلی اتیلن

  • چهارم: ملاحضات بصری

حفظ معیارهای زیبایی شناختی یکی دیگر از نکاتی است که در راهنمای خرید مخزن آب، توصیه می‌کنیم آن را قبل از خرید مخزن رعایت کنید.

رنگ مخزن  در گذشته مخازن آب در طیف رنگی متنوع وجود نداشتند. اما امروزه مخازن پلی اتیلن امکان تولید در رنگ‌های متفاوت را دارند. انتخاب رنگ مخزن متناسب با محیط اطراف، می‌تواند تا حد زیادی به زیبایی بصری در محیط کمک کند.

طرح و شکل مخزن- مخازن پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن، در طرح‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شوند. طیف وسیع اشکال مخزن پلی اتیلن به شما امکان می‌دهد که بتوانید آنها را با محیط و فضاهای در دسترس ست کنید.

 

 

4- ویژگی‌های مهم مخزن

بعد از مشخص کردن حجم، جنس و محل نصب مخزن، گام بعدی در راهنمای خرید مخزن آب؛ توجه به ویژگی‌های مخزن آب است. که روی نگهداری آب تاثیر می‌گذارد. تمام این ویژگی‌های مهم را در زیر جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • کیفیت مواد سازنده

قبل از خرید تانکر آب، در مورد مواد سازنده آن تحقیق کنید. اگر چه مخازن پلی اتیلن استاندارد و با کیفیت از پلی اتیلن فود گرید (دارای گرید غذایی) ساخته می‌شوند. اما همه تولیدکنندگان این مخازن از مواد اولیه درجه یک یا مواد با کیفیت استفاده نمی‌کنند. متاسفانه تشخیص مخزن آب پلی اتیلن با کیفیت نسبت به انواع بی‌کیفیت، کار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از برند معتبر و مراکز فروش رسمی، اقدام به خرید مخزن آب پلی اتیلن نمایید.

شرکت تهران پلیمر یارا، تولید کننده مخازن پلی اتیلن، یکی از برترین شرکت‌های تولید مخزن آب پلی اتیلن در کشور است. ما از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) مطابق با استاندارد 61NSF / ANSI استفاده می‌کنیم.  همچنین این شرکت کلیه استانداردهای لازم، گواهی‌نامه‌های داخلی و بین‌المللی، گارانتی معتبر و ویژگی‌های مورد نیاز یک مخزن آب برتر را دارا می‌باشد. در ادامه این مشخصات را بیشتر توضیح می‌دهیم. امیدواریم شفافیت در مورد کلیه این ویژگی‌ها به انتخاب صحیح شما کمک کند.

  • بهداشتی بودن

ذخیره آب بهداشتی در مخزن برای مدت طولانی کار آسانی نیست. اگر این کار را در مخزن آب بهداشتی و با رعایت اصول انجام ندهید، احتمالا بیمار خواهید شد. اطمینان حاصل کنید مخزنی که خریداری می‌کنید از آب آشامیدنی به درستی نگهداری می‌کند.

اگر آب را به درستی درمخزن پلی اتیلنِ با کیفیت ذخیره کنید، این مخزن بهترین و بهداشتی‌ترین مخزن برای ذخیره آب آشامیدنی در طولانی مدت خواهد بود.

منبع آب فلزی از جنس استنلس استیل نیز برای ذخیره بهداشتی و طولانی مدت آب مناسب هستند. اما متاسفانه این مخازن سنگین بوده و گران‌ترین گزینه نیز هستند.

  • ضد جلبک بودن

همانطور که در ابتدای راهنمای خرید مخزن آب گفته شد، استفاده از مخزن آب در فضای باز به دلیل تابش نور خورشید به مخزن، باعث رشد جلبک در آب می‌شود.

مخزن آب ضد جلبک، مخزنی است که دارای لایه محافظ در برابر نور خورشید باشد. خرید مخزن آب ضد جلبک، موقعیت‌یابی نصب مخزن را نیز راحت‌تر می‌کند و  حتی می‌توان مخزن را در معرض نور مستقیم خورشید نصب کرد.

  • آنتی UV

همانطور که در مقاله پلی اتیلن چیست توضیح دادیم، در مخازن ساخته‌شده از پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود. این یعنی مخازن پلی اتیلن استاندارد، همگی در لایه بیرونی خود دارای خاصیت آنتی UV هستند.

  • آنتی باکتریال

در این قسمت از راهنمای خرید مخزن آب باید بگوییم: یکی از مهمترین نکاتی که برای خرید بهداشتی ترین مخزن باید رعایت کنید؛ وجود ویژگی آنتی باکتریال در مخزن است.

مشکلات رایج در مخزن آبی که آنتی باکتریال نباشد؛ وجود پس‌مانده ضدعفونی کننده و همینطور رشد مجدد باکتری‌هاست. مخزن آب آنتی باکتریال این مشکلات را حل کرده و باعث جلوگیری از ایجاد بو و لکه‌های ناشی از رشد میکروب‌ها شده و یک خط دفاع عالی در برابر تخریب میکروبی آب است.

شرکت تهران پلیمر یارا تنها تولیدکننده مخزن آنتی باکتریال و ثبت‌کننده برند آنتی‌باکتریال در ایران است. ( مشاهده پرونده اختراع مخازن پلی اتیلن آنتی باکتریال شرکت تهران پلیمر یارا). و به همین دلیل کلیه مخازن آب سه لایه فروشگاه البرز مخزن (نماینده تهران پلیمر) آنتی باکتریال بوده و در مقابل انواع مختلف باکتری‌ها و همچنین انوع قارچ‌ها مانند کپک نان و میوه، عملکرد موثری از خود نشان می‌دهند.

مخزن آب آنتی باکتریال

  • ساخت یکپارچه، بدون درز و نشتی

ساخت مخزن به صورت یکپارچه، مخزن را تقریباً غیر قابل تخریب می‌کند. استفاده از روش قالب چرخشی که در روش ساخت مخزن آب پلاستیکی توضیح داده‌شده، باعث می‌شود مخزن آب پلی اتیلن بدون درز، ضد آب و ضد نشت باشد.

  • گواهی‌نامه‌ها

اطمینان حاصل کنید که مخزن آب شما دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین المللی است. و یا از فروشنده، گواهی‌نامه‌های استاندارد و بهداشتی را درخواست کنید و آن گواهینامه‌ها را از مراجع مربوطه استعلام نمایید.

  • تنوع

وجود طیف وسیعی از مخازن در ابعاد و رنگ متنوع، به خریداران امکان می‌دهد که به راحتی بتوانند آنها را با محیط و فضاهای در دسترس ست کنند. و ویژگی‌های زیبایی شناختی محیط را نیز حفظ کنند.

لازم است به عنوان نکته تکمیلی در این قسمت از  راهنمای خرید مخزن آب اشاره کنیم که: مخازن پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن، در طرح‌ها و شکل‌های مختلف و مناسب برای انواع فضاها تولید می‌شوند. (آشنایی بیشتر با تنوع شکل و طرح مخزن آب پلی اتلین در مقاله: معرفی انواع مخزن آب)

  • گارانتی

گارانتی مخازن پلی اتیلن، بستگی به شرکت سازنده یا تامین‌کننده، بین 3 تا 6 سال است. شرکت تهران پلیمر، دارای بالاترین خدمات شامل، 10 سال گارانتی (4 سال تعویض و 6 سال ترمیم) و 15 سال خدمات پس از فروش می‌باشد.

 

 

5- هزینه

یکی از تاثیرگذارترین مواردی که در راهنمای خرید مخزن آب باید در مورد آن صحبت کرد، هزینه نهایی خرید مخزن آب است. زیرا زمانی می‌توان ادعا کرد بهترین مخزن را پیدا کرده‌ایم؛ که آن مخزن علاوه بر داشتن ویژگی‌های اصلی و نکات گفته شده از ابتدا تاکنون، دارای قیمت تمام‌شده متناسب با بودجه ما نیز باشد. برای محاسبه این قیمت نهایی باید دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • قیمت مخزن آب

اگر به دنبال مخزن آب با کیفیت و در عین حال مقرون‌به صرفه‌هستید. بهترین پیشنهاد مخازن پلی اتیلن هستند. زیرا حتی بالاترین کیفیت مخزن آب پلی اتلین، ارزان‌تر از دیگر انواع مخازن است. قیمت با کیفیت‌ترین مخازن آنتی باکتریال پلی اتیلن از حدود 500 هزار تومان در ابعاد کوچک، تا حدود 35  میلیون تومان در مدل‌های بزرگتر متغیر است. تعیین قیمت‌ها بستگی به مواد به کار رفته، ابعاد مخزن، شکل و طرح و نحوه ساخت آن متفاوت است.

پیشنهاد ما این است که اگر هیچ محدودیتی برای محل نصب مخزن ندارید، بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه، یعنی مخازن عمودی را انتخاب کنید. ( دلیل این تفاوت قیمت را می‌توانید در مقاله تفاوت مخزن عمودی و افقی بخوانید)

  • هزینه‌های اضافی اتصالات و لوازم جانبی

هنگام خرید یا سفارش مخزن آب، حتما در مورد هزینه‌های اضافی اتصالات، لوازم جانبی، تحویل و نصب مخزن سوال کنید.

به طور مثال  مخازن آب پلی اتیلن به صورت پیش فرض فاقد اتصالات ورودی و خروجی هستند. این اتصالات پس از درخواست مشتری و با توجه به سایزی که مورد نیاز است نصب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خرید اتصالات، از سایز دقیق لوله‌های ساختمانتان اطلاع پیدا کنید.

همچنین بهترین و اقتصادی‌ترین محل فروش معتبر مخزن را، هم برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مخزن و هم دریافت سریع مخزن پیدا کنید. فروشگاه البرز مخزن نماینده رسمی شرکت تهران پلیمر، دارای شبکه توزیع سریع به استان‌های البرز، تهران و قزوین می‌باشد.

 

 

6- انتخاب فروشنده معتبر

و اما آخرین و مهم‌ترین قدم راهنمای خرید مخزن آب، پیدا کردن شرکت یا نمایندگی‌های معتبر فروش مخزن است. شما می‌توانید مستقیما از شرکت تولیدکننده خرید کنید. و یا از نمایندگان معتبر؛ که می‌توانند به صورت خرده فروشی یا فروش آنلاین فعالیت کنند، خرید کنید. نزدیک بودن محل ارسال مخزن به شما و در نتیجه؛ حمل ایمن‌تر و ارزان‌تر، می‌تواند در انتخاب نمایندگی مورد نظر به شما کمک کند.

شرکت تهران پلیمر یارا تنها تولیدکننده مخزن آنتی باکتریال و ثبت‌کننده برند آنتی باکتریال در ایران است. همچنین فروشگاه اینترنتی البرز مخزن، نماینده رسمی شرکت تهران پلیمر یارا در غرب استان البرز جهت خرید مخزن پلی اتیلن می‌باشد. فروشگاه البرز مخزن علاوه بر امکان ارسال سریع محصولات به استان‌های البرز، تهران و قزوین، آماده ارائه خدمات مختلف نظیر مشاوره‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه صنعت مخازن ذخیره‌سازی و مخازن پلی اتیلن است.

 

 

سخن آخر

خرید مخزن آب کار چندان راحتی نیست. این کار نیاز به در نظر گرفتن نکات و جوانب زیادی دارد. اما فروشگاه البرز مخزن، کار شما را تا حدودی آسان کرده‌است. کافی است کمی وقت بگذارید و با مطالعه این راهنمای خرید مخزن آب که کامل‌ترین نکات لازم برای انخاب مخزن را در اختیارتان قرار داده است، با خیال راحت اقدام به خرید کنید. همچنین البرز مخزن امکان خرید اینترنتی مخزن و منبع آب را برای راحتی هر چه بیشتر شما فراهم کرده است، فقط کافی است مخزن مناسب خود را انتخاب کنید و بدون خروج از منزل به راحتی اقدام به خرید اینترنتی مخزن آب کنید.

امیدواریم که راهنمای خرید مخزن آب به شما کمک کند ایده‌آل‌ترین مخزن را برای کاربرد خود پیدا کنید.



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : چگونه می‌توان مخزن آب را در تابستان خنک نگه داشت؟

در ایران ذخیره کردن آب در مخزن بر روی پشت‌بام ساختمان‌ها و یا در خانه‌ها بسیار معمول است. در ماه‌های گرم سال و مخصوصا فصل تابستان، مخازن نصب شده در فضای باز، برای مدت طولانی در معرض آفتاب سوزان قرار می‌گیرند. این مسئله معمولاً باعث گرم شدن آب موجود در مخزن می‌شود. به گونه‌ای که دمای آب تقریباً غیر قابل تحمل و استفاده از آن تقریباً غیرممکن است. مسئله اصلی در این حالت، چگونگی خنک نگه داشتن مخزن آب است.

به عنوان یک راه‌حل موقت برای این مشکل گرمایش آب، می‌توانید قبل از استفاده از آب برای حمام کردن، آبیاری گیاهان، تمیز کردن و یا شستشو، آب داغ را در یک سطل بریزید. سپس بگذارید چند دقیقه خنک شود. اما این روش یک کار سخت و زمان‌بر است. به خصوص اگر مجبور باشید هر روز آن را برای انواع کارهای روزمره انجام دهید. بنابراین اگر به دنبال یک راه‌حل جامع برای مشکل خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان هستید، ما روش‌های اصولی را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. 5 روش برای خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان.

اما قبل از توضیح این 5 روش خنک نگه داشتن مخزن آب، چند نکته مهم را یادآور می‌شویم:

 

نکات مهم خرید مخزن آب در تابستان

اگر هنوز مخزن ذخیره آب بهداشتی خریداری نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم مخزنی را انتخاب کنید که تحمل دمایی بالایی داشته باشد. مخازن پلی اتیلن در برابر تغییرات دما مقاومت بیشتری دارند. مقاومت دمایی منبع آب پلی اتیلن استاندارد، در طیف ۴۵- تا +70 درجه است. به همین دلیل مخازن پلاستیکی عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. و عملکرد بالایی در هوای بسیار گرم و سرد دارند. در مقابل، مخازن فلزی به دلیل انتقال حرارت بالایی که دارند، به شدت آب درون مخزن را گرم می‌کنند. مخصوصا در فصل گرما و در معرض تابش نور خورشید، این مسئله بیشتر مشکل‌ساز می‌شود.

 

 

مخزن پلی اتیلن چگونه در برابر گرما مقاومت می‌کند؟

همانطور که گفته شد، مخزن پلی اتیلن استاندراد مقاومت دمایی بالایی دارد. دمای محیط بر روی مخزن پلی اتیلن مخصوصا بر روی مخزن آب چند لایه، تأثیر کمی دارد. زیرا ابتدا گرما باید به مخزن پلاستیکی نفوذ کند و سپس آب دورن مخزن را گرم کند. اما به طور مثال در مخزن سه لایه، دیواره سه لایه مخزن مانع نفوذ نور شده و باعث کنترل دمای داخلی می‌شود. مخزن سه لایه، به دلیل داشتن لایه میانی آنتی UV، مانع از نفوذ نور درون مخزن شده و به عنوان عایق و فیلتر نوری، باعث کاهش حرارت آب می‌شود. و به همین دلیل به عنوان مخزن آب ضد جلبک نیز عمل می‌کند. در این حالت امکان استفاده از مخزن پلی اتیلن در فضای باز و در معرض نور آفتاب ( بدون نیاز به عایق و سایه‌بان) نیز وجود دارد.

همچنین استفاده از مدل های متفاوت مخازن پلی اتیلن، به شما قدرت انتخاب بیشتری برای محل نصب مخزن می‌دهد. مثلا به جای نصب مخزن آب روی پشت بام یا در فضای باز که علت اصلی گرم شدن آب مخزن است؛ می توانید با انتخاب مخزن پلی اتیلن آب آشامیدنی در مدل‌های: مخزن آب زیر پله، مخزن آب آسان رو و یا مخزن آب مکعبی، که مخصوص فضاهای محدود هستند، مخازن آبتان را از شر تابش نور خورشید در فضای باز خلاص کنید.

 

5 روش اصلی برای خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان

اما صرف نظر از نوع و جنس مخزنی که خریداری کرده‌اید، اگر آب مخزن شما در طول تابستان گرم می‌شود، می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به خنک کردن مخزن آب کنید. بیایید نگاهی به چند روش آسان و مفید برای خنک نگه داشتن مخزن آب در فصل تابستان بیاندازیم:

  1. عایق‌بندی مخزن آب
  2. استفاده از سایه‌بان یا فضای سر پوشیده
  3. عایق‌بندی لوله‌های آبرسانی
  4. نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده
  5. تحرک داشتن آب درون مخزن

 

1- عایق‌بندی مخزن آب

عایق‌بندی مخزن آب

اولین و پرکاربردترین روش خنک نگه داشتن مخزن آب، استفاده از عایق برای مخزن است. این کار را با وسایل و روش‌های متفاوتی می‌توان انجام داد. مثلا عایق‌بندی مخزن با پشم شیشه یا عایق‌بندی مخزن با فوم. توصیه ما این است از از انواع عایق فویل‌دار، برای این منظور استفاده کنید. زیرا فویل آلومینیوم، از فوم یا عایق مخزن شما را در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند و دوام آن را چند برابر می‌کند. همچنین می‌توانید از مخازن فوم دار نیز استفاده کنید. مخزن فوم دار یا مخزن پلی اتیلن فوم دار، مخزنی است که از فوم پلی اتیلن در تولید آنها استفاده شده‌است.

جنبه مثبت استفاده از عایق‌ها این است که نه تنها در تابستان مخزن آب را خنک نگه می‌دارند، بلکه در فصل زمستان نیز مخزن و آب دورن آن را گرم نگه می‌دارند. در کل، عایق‌بندی این اطمینان را به شما می‌دهد که در تمام طول سال، آب با درجه حرارت مناسب نگه‌داری می‌شود. از مزایای دیگر استفاده از عایق، افزایش طول عمر مخزن شماست. زیرا مخزن آب را در برابر تابش مستقیم نور خورشید، باران، رعد و برق  و … محافظت می‌کند.

 

2- استفاده از سایه‌بان یا فضای سر پوشیده

سایه بان برای خنک نگه داشتن مخزن

تابش مستقیم نور خورشید، بزرگترین مشکل در زمینه گرم شدن آب در تابستان است. بنابراین بهتر است مخزن آب را در صورت امکان جابه‌جا کنید و آن را در فضایی بسته و زیر سقف نصب کنید. این راه یکی از کارآمدترین روش‌های خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان است. اما اگر نمی‌خواهید مخزن را جابه‌جا کنید، می‌توانید به راحتی با نصب سایه‌بان بر روی مخزن، در اطراف مخزن سایه ایجاد کنید. و مانع از تابش مستقیم نور آفتاب به مخزن شوید.

قرارگیری مخزن آب دور از نور مستقیم خورشید، علاوه بر خنک نگه داشتن آب مخزن، مانع از پوسیدگی مخزن و افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

 

3- عایق‌بندی لوله های آبرسانی

عایق‌بندی لوله ها برای خنک نگه داشتن مخزن

آب مخزن هنگام عبور از لوله‌های آبرسانی، گرمای زیادی جذب می‌کند. از آنجا که عایق‌بندی مخزن آب، باعث خنک نگه داشتن آب دورن مخزن می‌شود. عایق‌بندی مناسب لوله‌ها نیز به حفظ دمای آب کمک زیادی خواهد کرد.

این کار نه تنها کمک می‌کند که بتوانید دمای آب را از گرمای تابستان محافظت کنید، همچنین باعث می‌شود در فصل زمستان نیز از یخ‌زدگی آب درون لوله جلوگیری کنید.

 

4- نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده

نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده

یکی دیگر از روش‌های موثر و علمی خنک نگه داشتن مخزن آب، رنگ‌آمیزی مخزن به رنگ سفید است. منطق این روش ساده است؛ سفید یک رنگ بازتابنده نور و گرما است. و بیشتر گرمای دریافتی را منعکس می‌کند. در این حالت فقط مقدار کمی گرما توسط مخزن آب جذب می‌شود. در نتیجه در حفظ دمای خنک آب داخل مخزن کمک زیادی می‌کند. رنگی که انتخاب می‌کنید، روی دمای آبی که از مخزن دریافت خواهید کرد تأثیر بسیاری می‌گذارد. البته همانطو که می‌دانید رنگ اصلی تمامی مخازن پلی اتیلن، سفید رنگ است. و این نکته به تنهایی یکی از مزیت‌های مهم مخزن پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن، در زمینه خنک نگه داشتن مخزن آب است.

 

5- تحرک داشتن آب درون مخزن

به دلیل اهمیت صرفه جویی آب، این روش خنک نگه داشتن مخزن، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. ولی دانستن آن از جنبه اطلاعات عمومی مفید خواهد بود. اینکه اگر به صورت دوره‌ای اقدام به پر کردن مخزن آب کنید و مانع از ساکن ماندن آب دورن مخزن شوید، از گرم شدن آب مخزن جلوگیری می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از پر شدن خودکار مخزن به کمک فلوتر و یا پر کردن دوره‌ای مخزن به صورت صورت دستی انجام داد. اما روشی غیر معقول و پر هزینه است.

 

سخن آخر

صرف نظر از نحوه استفاده و محل نگهداری مخزن آب به منظور خنک نگه داشتن مخزن؛ اطمینان از اینکه در همه شرایط آب و هوایی، آب درون مخزن تمیز و عاری از باکتری باشد، در اولویت اصلی است. مخصوصا اگر از مخزن برای نگهداری آب آشامیدنی استفاده می‌کنید. بهترین مخزن آب بهداشتی برای این منظور، مخزن آب آنتی باکتریال است. مخزن سه لایه آنتی باکتریال، علاوه بر خنک نگه داشتن آب مخزن، از رشد باکتری و جلبک زدن آب نیز جلوگیری می‌کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد مخزن سه لایه آنتی باکتریال تهران پلیمر یارا، که تنها مخازن آنتی باکتریال مورد تایید جهاد دانشگاهی و انستیتو پاستور در ایران هستند، با کارشناسان ما در فروشگاه البرز مخزن تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : انواع تانکر ده هزار لیتری، ابعاد و قیمت

مخزن بزرگ آب ده هزار لیتری، برای نگهداری آب بهداشتی در مصارف مسکونی، تجاری و کشاورزی ایده‌آل است. همچنین از این مخزن بزرگ، جهت نگهداری مایعات در صنایع غذایی و دارویی و مواد شیمایی استفاده می‌شود. البته برای استفاده از این مخزن برای مواد شیمایی با خواصیت اسیدی یا باز، باید چگالی آنها نزدیک به چگالی آب باشد. در صورت استفاده از مواد با چگالی بالاتر، باید تانکر ده هزار لیتری با استاندارد متفاوتی در زمان ساخت مخزن آب، تولید شود.

 

قیمت و ابعاد مخزن آب 10000 لیتری

تانکر ده هزار لیتری پلی اتیلن، در مدل‌های متفاوت عمودی، افقی و قیفی تولید می‌شود. تانکر ده هزار لیتری عمودی نیز در دو مدل عمودی بلند و عمودی کوتاه موجود است. مخزان 10000 لیتری و مخازن بزرگ پلی اتیلن در شرکت تهران پلیمر یارا، امکان تولید به صورت تک لایه، سه لایه و چهارلایه را دارند. نوع سه و چهارلایه آنتی باکتریال، به صورت ضد جلبک و ضد میکروب هستند. برای ذخیره آب شرب، مخزن 10000 لیتری سه لایه آنتی باکتریال توصیه می‌شود.

ابعاد مخزن آب 10000 لیتری در هر سه مدل تانکر ده هزار لیتری عمودی، تانکر ده هزار لیتری افقی و تانکر ده هزار لیتری قیفی در جدول زیر آورده شده‌است. قیمت مخزن آب 10000 لیتری نیز برای مخازن سه لایه آنتی باکتریال را در جدول مشاهده می‌کنید.

نام محصول قطر(cm) ارتفاع کل (cm) ارتفاع مفید (cm) قیمت
ابعاد مخزن 1000 لیتری عمودی کوتاه 239 248 240 قیمت روز
ابعاد مخزن 1000 لیتری عمودی بلند 210 332 304 قیمت روز
ابعاد مخزن 10000 لیتری قیفی 215 345 330 قیمت روز
ابعاد مخزن 10000 لیتری افقی ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) طول (cm)  
216 207 345 قیمت روز

 

مخزن ده هزارلیتری عمودی

 

 

مشخصات مخزن پلی اتیلن 10000 لیتری

  • منبع آب پلاستیکی 10000 لیتری، به صورت یک تکه و بدون هیچ درزی و از پلی اتیلن فود گرید ساخته شده‌است. که استحکام و عمر طولانی مدت مخزن و بهداشتی بودن آب را تضمین می‌کند.

 

  • این مخزن ضد زنگ و ضد خوردگی است.

 

  • نوع سه لایه آنتی باکتریال مخزن ده هزار لیتری، تولید شده با تکنولوژی نانو در شرکت تهران پلیمر یارا می‌باشد. مخازن این شرکت، تنها مخازن تولید شده آنتی باکتریال مورد تایید انستیتو پاستور و جهادهای دانشگاهی در ایران است.

 

  • مخزن آب آنتی باکتریال، مقاوم در برابر اشعه ماوراءبفنش، ضد جلبک و ضد میکروب بوده. و بهترین مخزن برای طیف وسیعی از کارکردها از جمله ذخیره آب شرب یا مواد غذایی می‌باشد.

 

  • در بین انواع مخازن ذخیره آب، مخازن سه لایه آنتی باکتریال برای استفاده در محیط کاملا روشن و زیر نور مستقیم خورشید مناسب می‌باشند.

 

  • مخزن ده هزار لیتری مانند سایر مخازن تهران پلیمر دارای 15 سال خدمات پس از فروش و 10 سال گارانتی (4 سال تعویض و 6 سال ترمیم) است.

 

  • مخزن پلی اتیلن 10000 لیتری دارای 2 دریچه بازدید می‌باشد. و به دلیل قطر عریض دریچه‌ها، می‌توان برای مواردی مانند تمیزکاری، تعمیر مخزن پلی اتیلن و … به راحتی وارد آن شد.

 

  • این مخازن با ابعاد مناسب و کاملا استاندارد برای منازل مسکونی یا برای مصارف کشاوری استفاده می‌شود. تانکر ده هزار لیتری می‌تواند با مخازن بزرگ دیگر جفت شده و به این صورت میزان ذخیره‌سازی را افزایش داد.

 

موارد استفاده

  • ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و مواد غذایی
  • ذخیره‌سازی مواد شیمیایی
  • مخزن خنثی‌سازی اسید و قلیایی
  • مخزن نگهدارنده شیرابه
  • مخزن مواد شوینده و مواد شیمیایی تمیزکننده
  • ذخیره مُلاس و کود مایع

تانکر ده هزار لیتری پلی اتیلن

 

 

مزایای تانکر ده هزار لیتری پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن

مخزن پلی اتیلن 10000 لیتری نسبت به تانکر 10000 لیتری گالوانیزه، فایبرگلاس و فلزی دارای مزیت‌های بیشتر می‌باشد. برخی از این مزایا در زیر آورده شده‌است:

  • استحکام و دوام بالاتر به دلیل استفاده از قالب یک تکه و تولید به صورت چرخشی
  • ساخته شده از پلیمر تازه و فود گرید ( دارای درجه غذایی)
  • وزن کمتر
  • ضد زنگ و ضد خوردگی
  • دارای مدل سه لایه آنتی باکتریال برای ذخیره آب شرب و مایعات غذایی

 

نتیجه‌گیری

تانکر ده هزار لیتری پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین مخازن در بین انواع مخزن بزرگ آب می‌باشند. این مخازن به صورت یکپارچه و بدون درز تولید می‌شوند. نوع آنتی باکتریال آن ساخته شده در شرکت تهران پلیمر، مناسب برای ذخیره آب شرب بوده و قابل استفاده در فضای باز و زیر نور مستقیم آفتاب می‌باشد. مخازن 10000 لیتری تهران پلیمر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذخیره‌سازی بهداشتی و ایمنی را برای ده‌ها سال تجربه کنید. در این مخازن بدون هیچ گونه مشکلی، فشار ناشی از مایعات ذخیره‌شده در مخزن به تمامی قسمت‌ها وارد شده و در نتیجه باعث استحکام و طول عمر بیشتر مخزن می‌شود.

فروشگاه البرز مخزن با امکان ارسال فوری محصول به استان‌های البرز، تهران و قزوین، امکان خرید اینترنتی و غیر حضوری این محصول را فراهم کرده‌است. در صورت نیاز به مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در فروشگاه البرز مخزن تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : پلی اتیلن چیست و مخازن آب از چه پلی اتیلنی ساخته می‌شوند؟

پلی اتیلن چیست

ظروف پلاستیکی، بطری‌ها، کیسه‌ها و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی و بیشتر وسایل پلاستیکی اطرافمان همگی از پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند. پلی اتیلن یکی از محبوب‌ترین مواد گرمانرم است که امروزه به وفور استفاده می‌شود. اما، پلی اتیلن چیست؟ از چه چیزی ساخته شده‌است؟ انواع پلی اتیلن چیست و از هر کدام برای ساخت چه چیزی استفاده می‌شود؟

در این راهنما پاسخ همه این سولات را دریافت خواهید کرد.

 

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن از پلیمریزاسیون مونومر اتیلن (یا اتن) ساخته می‌شود. فرمول شیمیایی پلی اتیلن (C2H4) n است. پلی اتیلن یک پلاستیک سخت و بادوام با ساختار بلوری متغیر است. و از پلاستیک‌های پرمصرف در جهان است (سالانه ده‌ها میلیون تن از آن در سراسر جهان تولید می‌شود). از آن در کاربردهای مختلف مانند کیسه‌های پلاستیکی، اسباب‌بازی‌ها، تانکر پلی اتیلن، لوله پلی اتیلن، قطعات پلاستیکی و … در چندین بازار (بسته‌بندی، کالاهای مصرفی، صنایع، خودرو و …) استفاده می‌شود.

فرمول پلی اتیلن

برای تولید پلی اتیلن، اتن مونومر پلیمریزه می‌شود تا مواد پلی اتیلن تشکیل شود. این یعنی مولکول‌های اتن با ایجاد یک واکنش شیمیایی باعث تشکیل پلیمرها می‌شوند. و این زنجیره‌های پلیمری 3 بعدی همان چیزی است که پلی اتیلن را تشکیل می‌دهد.

 

 

موارد استفاده از پلی اتیلن

موارد استفاده از پلی اتیلن

با اینکه با نحوه تولید پلی اتیلن و اینکه پلی اتیلن چیست آشنا شدیم، ولی جالب‌ترین قسمت در مسیر شناخت پلی اتیلن، دانستن کاربردهای آن است.

  • از مهمترین کاربردهای پلی اتیلن استفاده در بسته‌بندی محصولات است. این نوع پلاستیک معولا برای تولید کیسه‌های پلاستیکی، بطری‌ها، ژئوممبران و ظروف استفاده می‌شود.
  • همچنین از پلی اتیلن در جعبه‌ها، سینی‌ها، بطری‌های شیر یا آب میوه و سایر محصولات بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.
  • از پلی اتیلن با چگالی بالا در ساخت منبع آب پلی اتیلن، اسباب‌بازی‌ها، ظروف زباله، قالب یخ و سایر لوازم خانگی نیز استفاده می‌شود. تطبیق‌پذیری این پلاستیک، آن را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها ایده‌آل می‌کند.
  • از HDPE در طناب، تورهای ماهیگیری، تورهای کشاورزی و پارچه‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود. استفاده از این پلاستیک در سیم‌کشی و کابل نیز غیرمعمول نیست.
  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و هزینه پایین، در تولید بطری‌های فشرده، کیسه‌های زباله، لمینیت‌ها و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد زیادی دارد.
  • LDPE در لوله‌ها و اتصالات نیز استفاده می‌شود. به دلیل جذب کم آب و همچنین به دلیل خاصیت پلاستیکی بودن، برای چنین کاربردهایی ایده‌آل هستند.
  • از پلی اتیلن برای روکش کابل نیز استفاده می‌شود. زیرا عایق خوبی برای جریان الکتریکی است.

 

 

 

انواع متداول پلی اتیلن (PE)

برای بهتر متوجه شدن اینکه پلی اتیلن چیست، باید انواع آن را نیز بشناسید. پلی اتیلن را می‌توان بر اساس تراکم پلاستیک و درجه انشعاب در ساختار آن، به چند نوع مختلف طبقه‌بندی کرد. نوع انشعاب و میزان انشعاب تأثیر مستقیمی بر خصوصیات مکانیکی پلاستیک دارد. بنابراین انواع مختلف پلی اتیلن خواص مکانیکی مختلفی از خود نشان می‌دهند. برخی از انواع اصلی پلی اتیلن در زیر نام برده شده‌است.

 

1- نسخه‌های شاخه‌ای

  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  • پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)

 

2- نسخه‌های خطی

  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا یا پلی اتیلن مدول بالا (UHMWPE)

 

3- پلی اتیلن متقاطع (PEX یا XLPE)

 

علاوه بر اینها، پلی اتیلن در انواع دیگری نیز وجود دارد مانند:

  • پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی بسیار کم (VLDPE)
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا (HMWPE)
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده کم (ULMWPE)
  • پلی اتیلن کلردار (CPE)

 

 

مخازن آب از چه پلی اتیلنی ساخته می‌شوند؟

مخازن آب را می‌توان از طیف گسترده‌ای از مواد پلاستیکی ساخت. از متداول‌ترین انواع مواد پلاستیکی مورد استفاده برای ساخت مخزن آب، پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند.

همانطور که در توضیح پلی اتیلن چیست گفته شد؛ پلی اتیلن (PE)، یک ترموپلاستیک سبک و مقاوم در برابر صدمات فیزیکی و شیمیایی است. و به دلیل استحکام و تنوع ساختاری بالا، متداول‌ترین پلاستیک برای تولید مخازن آب است. مقاومت بالای پلی اتیلن در برابر طیف گسترده‌ای از مواد صنعتی شیمیایی، خشک، مرطوب و مواد غذایی، آن را برای ساخت مخازن و ظروف ذخیره‌سازی ایده‌آل کرده‌است.

پلی اتیلن شفاف است و رنگ طبیعی آن بسته به ضخامت دیواره و نوع آن، از کمی سفید تا سفید خامه‌ای متغیر است. به مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود(معروف به مخزن آب ضد جلبک). و همینطور می‌توان آنها را در صورت سفارش به صورت رنگی نیز تولید کرد. مخازن آب پلی اتیلن از نظر شکل و ظرفیت متفاوت هستند. از مخزن کوچک زیر 100 لیتر تا مخزن بزرگ آب پلی اتیلن. که پراستفاده‌ترین آنها تانکر ده هزار لیتری و  بیست هزار لیتری است.

پلی اتیلن مورد استفاده برای تولید مخازن پلاستیکی

پلی اتیلن مورد استفاده برای تولید مخازن پلاستیکی

نکته دیگری که می‌توان در توضیح «پلی اتیلن چیست» و «کاربرد آن» برای مخازن بیان کرد؛ تمایز اصلی بین پلی‌اتیلن‌های مورد استفاده در مخازن است. در کارخانه ساخت مخازن پلی اتیلن از سه مواد: پلی اتیلن خطی، پلی اتیلن متقاطع و یا پلی پروپیلن استفاده می‌شود. در ادامه چند روش برای تشخیص این مخازن آورده شده‌است.

 

1- پلی اتیلن خطی

پلی اتیلن خطی استانداردی است که در اکثر مخازن پلاستیکی بهداشتی استفاده می‌شود. این مخازن بیشتر به عنوان مخزن آب خانگی استفاده می‌شوند.

پلی اتیلن خطی در انواع چگالی کم، متوسط و چگالی بالا ارائه می‌شود. اکثر مخازن پلی اتیلن از پلی اتیلن خطی چگالی متوسط (LMDPE) یا پلی اتیلن خطی چگالی بالا (LHDPE) ساخته می‌شوند. که دارای خواص مکانیکی برتر، دوام بالا و مقاومت در برابر شرایط خطرناک محیطی (مانند سرما، ترک‌خوردگی، ضربه و …) هستند. محصولات تولید شده از LMDPE و LHDPE ، طبق مقررات FDA برای مصارف غذایی و پزشکی تأیید شده‌اند.

 

برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد مخازن تولید شده با پلی اتیلن خطی عبارتند از:

مورد تایید FDA: این پلی اتیلن با مقررات USDA و FDA مطابقت دارد. این یعنی می‌توان از آن در ذخیره‌سازی و فرآوری مواد غذایی استفاده کرد. و به عنوان بهترین مخزن آب خانگی شناخته می‌شوند.

قابل جوشکاری: برخلاف مخازن تولید شده با سایر انواع پلی اتیلن، پلی اتیلن خطی بسیار انعطاف‌پذیر بوده و امکان جوشکاری را فراهم می‌کند. جوشکاری مخزن یکی از متدوال‌ترین راه‌های تعمیر مخزن پلی اتیلن است. پلی اتیلن خطی سازگارترین پلی اتیلن با  اتصالات، در زمینه تولید یک مخزن سفارشی قوی است.

 

2- پلی اتیلن متقاطع

پلی اتیلن متقاطع (Cross-Linked) یک پلی اتیلن با چگالی بالا است، که با افزودن یک کاتالیزور در هنگام قالب‌گیری، با پلی اتیلن واکنش نشان می‌دهد و یک مولکول پیوند خورده مشابه پلاستیک ترموس ایجاد می‌کند. از آنجا که افزودن کاتالیزور، مولکول‌ها را بهم پیوند می‌دهد، به آن پلی اتیلن متقاطع می‌گویند. پلاستیک تولیدشده در این روش در برابر ضربه مقاوم است، مقاومت کششی را افزایش می‌دهد و در برابر شکستگی مقاوم است. اما پلی اتیلن متفاطع (XLPE) قابل جوشکاری نیست. و مورد تایید FDA برای مصارف غذایی و آب آشامیدنی نمی‌باشد.

 

3- پلی پروپیلن

پلی پروپیلن (PP) پلاستیکی سفت و محکم است که دارای درجه حرارت عملیاتی بالاتری نسبت به پلی اتیلن است. مقاومت شیمیایی خوبی دارد، مقاومت بالایی در برابر فشار منجر به ترک دارد و قابلیت انعطاف‌پذیری دارد. اما پلی پروپیلن برای کاربردهایی در دمای زیر صفر یا در مواردی که  نیاز به مقاومت در برابر ضربه باشد، توصیه نمی‌شود. همچنین مخزن پلی پروپیلن و مواد ساخته شده با پلی پروپیلن دارای یک سطح داخلی ناهموار و نامنظم هستند.

 

 

 

مقایسه پلی اتیلن خطی، پلی اتیلن متقاطع و پلی پروپیلن

مشخصات عمومی پلی اتیلن خطی پلی اتیلن  متقاطع (XLPE) پلی پروپیلن  (PP)
حداکثر دمای سرویس 140 F (60 C) 150 F (65 C) 212 F (100 C)
مقاومت شیمیایی خیلی خوب خیلی خوب خیلی خوب
مقاومت در برابر فشار منجر به ترک خوردگی عالی عالی عالی
مقاومت عمومی خیلی خوب خیلی خوب نسبتا خوب
مقاومت در برابر ضربه عالی عالی ضعیف
مقاومت در برابر سایش خوب خوب خوب
استحکام خوب خوب خوب
رنگ سفید نیمه شفاف سفید بدون شفافیت سفید مات
انطباق با FDA (گرید غذایی) بله خیر بله
استفاده در فضای باز بله خیر بله
قابل تراشیدن بله خیر بله
قابل بازیافت بله خیر بله

 

 

نتیجه‌گیری

در جواب سوال «پلی اتیلن چیست» به طور مختصر می‌توان گفت: پلی اتیلن یک ترموپلاستیک با کیفیت بالا است. که در برابر آب و هوا، سایش و مواد شیمیایی مقاوم است. دوام پلی اتیلن، آن را به یک گزینه عالی برای تولید مخازن پلاستیکی تبدیل کرده‌است. رنگ طبیعی پلی اتیلن بسته به ضخامت دیواره مخزن بین سفید تا زرد خامه‌ای متفاوت است. مخازن پلی اتیلن به دلیل هزینه کم و انعطاف‌پذیری بالا اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل علاوه بر استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب آشامیدنی، از آنها در صنایع غذایی، مدیریت فاضلاب، تولید مواد شیمیایی و کشاورزی نیز استفاده می‌شود. این مخازن پلی اتیلنی به صورت منبع پلی اتیلن، بشکه پلی اتیلن، سپتیک پلی اتیلن، وان پلی اتیلن، گلدان پلی اتیلن و … تولید و استفاده می‌شوند. و اتصالاتی چون فلنج پلی اتیلن، رابط پلی اتیلن، سه راهی پلی اتیلن، زانو پلی اتیلن و … نیز کاربرد فراوانی دارد.

پلی اتیلن به کار رفته در مخازن آب، دارای تثبیت‌کننده نور ماوراءبنفش هستند. استاندارد اصلی که در ساخت مخازن پلی اتیلن بهداشتی استفاده می‌شود؛ پلی اتیلن خطی است. کلیه محصولات و مخازن پلی اتیلن شرکت تهران پلیمر نیز با استفاده از پلی اتیلن خطی تولید شده و مورد تایید FDA برای نگهداری آب آشامیدنی و مواد غذایی است.



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : تعمیر مخزن پلی اتیلن

با اینکه مخزن پلی اتیلن استاندارد مزیت‌های بسیاری مانند عدم خوردگی و مقاومت بالا دارد. اما گاهی در شرایط سخت آب و هوایی یا بر اثر حوادت ممکن است دچار نشت یا شکستگی شود. در این شرایط باید تمام جوانب را سنجید و در صورت امکان مخزن را تعمیر کرد. زیرا تعویض مخازن هزینه بیشتری نسبت به تعمیر مخزن پلی اتیلن خواهد داشت.

از عواملی که معمولا باعث نشت، ترک و آسیب تانکر پلاستیکی می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مسدود شدن دریچه مخزن و شکسته شدن مخزن تحت فشار شدید خلاء
  • ضربه شدید به مخزن
  • افتادن یا پرت شدن مخزن
  • استفاده از وسایل برنده مانند مته و اره در مجاورت مخزن
  • سرمای شدید زمستان و آسیب‌پذیر شدن مخزن
  • و ….

چگونه آسیب مخزن پلی اتین را تشخیص دهیم

اگر برایتان سوال شده که چگونه می‌توانید آسیب و ترک‌های موجود در مخزن آب پلی اتیلن را تشخیص دهید، چند ترفند مفید معرفی می‌کنیم. در روش‌های زیر از نور برای تشخیص ترک‌ها و سوراخ‌های مخزن استفاده می‌شود.

الف) استفاده از روش نوردهی در شب یا هنگامی که هوای بیرون به اندازه کافی تاریک است:

  1. با استفاده از نور در داخل مخزن آب

یک منبع نور را داخل مخزن آب قرار دهید. سپس مخزن را از خارج بازرسی کنید. سوراخ‌ها و ترک‌ها به دلیل نور داخل بیشتر دیده می‌شوند.

  1. با استفاده از نور در خارج از مخزن آب

شما می‌توانید با خم شدن داخل مخزن و در حالی که شخص دیگری نور را از خارج مخزن در منطقه‌ای که احتمال شکاف دارد ، تابانده است، شکاف‌ها را تشخیص دهید.

تشخیص ترک مخزن پلی اتیلن

ترک مخزن پلی اتیلن که از داخل دیده می‌شود.

 

ب- استفاده از نور طبیعی روز

تشخیص ترک مخزن پلی اتیلن

این روش با مخزن خالی انجام می‌شود و به 2 نفر احتیاج دارد. یک نفر داخل مخزن می‌رود در حالی که شخص دیگری دریچه مخزن را می‌پوشاند تا از ورود نور جلوگیری کند. فرد درون مخزن تشخیص را انجام می‌دهد.

 

 

چه مخازنی قابل تعمیر هستند

تعمیر مخزن پلی اتیلن

برای تعمیر مخزن پلی اتیلن، عمق و اندازه شکستگی نباید بیش از حد باشد. تا بتوان از روش‌های معمول، تعمیر مخزن آب پلی اتیلن را انجام داد. مخازنی که آسیب آنها زیاد نباشد و محل شکستگی تحت فشار آب قرار نداشته باشد، (مخصوصا در مخازن حجم بالا) می‌توان با جوش مخزن پلی اتیلن و یا چسب مخصوص مخزن پلاستیکی، اقدام به تعمیر مخزن پلی اتیلن کرد. اما در صورت تحت فشار آب بودن محل آسیب، رفع نشتی تانکر آب ممکن است موقت بوده و بعد از مدتی دوباره دچار شکستگی شود. در این صورت بهتر است آن را تعویض کنید.

 

 

بهترین روش برای تعمیر مخزن پلی اتیلن چیست؟

1-جوش مخزن پلی اتیلن

بهترین روش تعمیر منبع پلی اتیلن روش جوشکاری مخازن پلی اتیلن است. جوش مخزن پلی اتیلن یکی از متداول‌ترین روش‌های ترمیم ترک در انواع روش‌های تعمیر تانکر پلاستیکی است. این کار را به دور روش می‌توان انجام داد. روش اول که در ویدئو زیر می‌بینید کارآمدترین روش تعمیر مخزن پلی اتیلن است که در ایران انجام می‌شود.

 

روش دوم در جوش مخزن که در ادامه توضیح داده‌ایم در کشور ایران مرسوم نیست و در صورت استفاده، بهتر است این کار توسط یک جوشکار پلی اتیلن حرفه‌ای انجام شود.

در این روش تعمیر مخزن پلی اتیلن، از مواد جوشکاری مناسب و ابزارهای جوشکاری مخصوص استفاده می‌شود. جوشکاری مخزن پلی اتیلن، قطعات پلاستیکی ذوب شده‌ای نیستند که برای اتصال دو طرف ترک‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند. بلکه آنها اپوکسی‌هایی هستند که با هم مخلوط شده و از یک واکنش شیمیایی برای جوش خوردن پلاستیک مانند چسب قالب استفاده می‌کنند. این دو ماده شیمیایی در اثر تماس گرم می‌شوند و هرچه بیشتر آنها را با هم ورز دهید، گرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند.

1- جوش مخزن پلی اتیلن

 

2- چسب مخزن پلی اتیلن

اگر مخزن دارای ترک یا سوراخ کوچکی بالاتر از سطح آب باشد، می‌توانید از یک درزگیر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات کوچک استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگرچه برخی از چسب‌ها یا آب بندها به پلی اتیلن می‌چسبند، اما ممکن از پس از مدت کوتاهی کنده شوند. این مسئله مخصوصا در مورد آسیب‌های جدی تر صادق است. به همین دلیل حتما از چسب مخصوص مخازن پلی اتیلن استفاده کنید.

تاثیر چسب منبع اب پلی اتیلن علاوه بر اینکه به محل پارگی و ترک بستگی دارد، معمولا در تعمیر منبع اب پلاستیکی کوچک هم جواب می‌دهد. زیرا در مخزن بزرگ آب به دلیل فشار بالایی که ممکن است به محل نشتی وارد شود، این چسب‌ها نمی‌توانند مقاومت بالایی داشته باشند.

 

 

چه موقع باید به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن، آن را تعویض کنیم؟

تعمیر مخزن پلی اتیلن

برخی از شکستگی‌های مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی قابل تعمیر هستند. و برخی دیگر به دلیل موقعیت محل پارگی و شکستگی و یا وسعت زیاد آن،  قابل ترمیم و تعمیر نمی‌باشند. و در نتیجه نیاز است تا مخزن تعویض گردد.

وقتی تصمیم می‌گیرید که مخزن خود را تعمیر کنید یا آن را تعویض کنید، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا نوع پلاستیکی که مخزن شما از آن ساخته شده قابل ترمیم است؟

روش ساخت مخزن آب و موارد به کار رفته در برخی از مخازن پلاستیکی، مخصوص است. به عنوان مثال، مخزن آب آنتی باکتریال که برای سالم ماندن آب آشامیدنی با یک ترکیب ویژه ساخته می‌شود. که مقاوم در برابر میکروب و اشعه ماورا بنفش باشد و آب را سالم نگه دارند. اگر جوشی که برای تعمیر مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال استفاده می‌شود، از همان نوع پلاستیک ساخته نشده باشد، ممکن است آب مخزن به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر در طول زمان، دچار باکتری و جلبک شود.

  • آیا ضخامت پلاستیک در قسمت آسیب دیده آنقدر ضخیم است که بتواند جوش مخزن پلی اتیلن را نگه دارد؟

اگر مخزن پلاستیکی شما بسیار نازک باشد، جایگزینی مخزن به طور کلی مقرون‌به‌صرفه‌تر از تعمیر تانکر پلاستیکی است. 

  • آیا مخزن مستطیلی شکل است؟ یا مخزن گرد است؟

شکل و ابعاد مخزن آب خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید در مخازن گوشه‌دار فشار بیشتری به مرکز هر گوشه وارد می‌شود. بنابراین اگر در آن ناحیه ترکی وجود دارد بهتر است به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن، آن را تعویض کنید.

 

همچنین به طور کلی:

اگر ترک مخزن شما بین 2.5 تا 15.5 سانتی‌متر است، باید بتوان آن را به راحتی تعمیر کرد. اگر ترک از 15.5 سانتی‌متر بیشتر باشد احتمالا تعمیر مخزن پلی اتیلن فایده‌ای نداشته و بهتر است آن را تعویض کنید.

و اگر عرض ترک بیشتر از 1.5 سامتی‌متر باشد، بهتر است به جای تعمیر مخزن پلی اتیلن آن را تعویض کنید.

ترک مخزن پلی اتیلن

 

 

سخن آخر

مخازن پلی اتیلن ممکن است به دلایل شرایط سخت آب و هوایی یا حادثه، دچار نشتی، ترک یا پارگی شوند. همچنین همانطور که در مقاله‌های گذشته در مورد معایب مخازن پلی اتیلن گفته شده، این مخازن در برابر ضربات شدید مکانیکی مقاوم نیستند و اگر ضربه شدیدی به یک نقطه از مخزن وارد شود، احتمال شکستگی آن بالاست. با این حال خوشبختانه روش‌های مختلفی برای تعمیر مخزن پلی اتیلن وجود دارد. بیشترین تاثیرگذاری را روش جوشکاری مخازن پلی اتیلن دارد. برخی از این جوش‌ها برای وصله کردن مناطق آسیب دیده مخازن پلاستیکی از یک منبع حرارتی استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر می‌توانند با واکنش شیمیایی بین دو ماده، منجر به تعمیر مخزن پلی اتیلن شوند.



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : روش ساخت مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن)

 

روش ساخت مخزن آب پلاستیکی

برای ساخت مخزن آب پلاستیکی که بسیار هم محبوب شده‌اند، بیشتر از پلی اتیلن گرید خوراکی و غذایی استفاده می‌شود. که کاملا مناسب و بهداشتی برای آب آشامیدنی است. ساخت تانکر آب پلاستیکی با استفاده از مواد پلی اتیلن باعث می‌شود مخازن آب از ماندگاری بالایی برخوردار شوند و از نظر ساختاری قوی باشند. این مخازن پلاستیکی در اندازه و شکل‌های کاربردی و بسیار متنوع در دسترس هستند.

 

 

درباره پلی اتیلن

پلی اتیلن

همانطور که در مقاله پلی اتیلن چیست به طور مفصل توضبح دادیم؛ پلی اتیلن یک پلاستیک آزمایش شده با قابلیت ذوب شدن و قالب‌گیری است. که حداقل 25 سال در معرض آفتاب قابل نگهداری می‌باشد. به همین دلیل اکثر مخازن آب پلی اتیلن با 25 سال ضمانت ارائه می‌شوند.

پلی اتیلن با توجه به چگالی آن، به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود: پلی اتیلن با چگالی بالا یا سنگین (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم یا سبک (LDPE)، پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) ، پلی اتیلن خطی با چگالی کم (پلی اتیلن خطی) (LLDPE) و پلی اتیلن متقابل (XLPE).

هر نوع پلاستیک، درجات مختلفی از کیفیت را ارائه می‌دهد. مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه، دوام، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، سختی و ….

 

 

تولید مخازن پلی اتیلن

تولید مخازن پلی اتیلن

برای تولید مخازن پلی اتیلن به طور کلی از دو روش استفاده م‌ شود. روش قالب گیری چرخشی (دورانی) یا rotational moulding و روش قالب گیری بادی (دمشی).

روش روتیشنال مدلینگ یا همان قالب گیری دورانی در تولید مخازن پلی اتیلن، منجر به تولید مخزن پلی اتیلن بصورت کاملا یکپارچه می‌شود. در این فرآیند تولید، از پلیمر LLDPE به عنوان پلی اتیلن سازنده تانکر آب پلاستیکی استفاده می‌شود.

روش ساخت مخزن آب پلی اتیلن در شرکت تهران پلیمر یارا نیز به صورت روتیشنال مدلینگ می‌باشد. در روش روتیشنال مدلینگ که به اختصار روتومولدینگ ( Rotomolding ) نامیده می‌شود، از پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از 6000 استفاده می‌شود. در این روش، برای فرآیند قالب‌گیری دورانی از یک قالب دو تکه استفاده می‌شود.

 

 

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

تولید کننده مخازن پلی اتیلن برای ساخت مخزن آب با فرآیند روتومولدینگ، از چهار مرحله استفاده می‌کند:

  1. پر کردن قالب (charging)
  2. حرارت دهی (Heating)
  3. سرد کردن (Cooling)
  4. تخلیه محصول (Demolding)

 

1- پر کردن قالب

در مرحله اول از ساخت مخزن آب پلی اتیلن، مقدار مشخصی از پلاستیک به صورت پودر (دانه ای) در قالب توخالی (که به شکل مخزن مورد نظر است) ریخته می‌شود.

 

2- حرارت دهی

قالب در حین گرم شدن در حول دو محور عمود برهم در داخل کوره با سرعت نسبتاً پایین چرخانده می‌شود. تا پلاستیک محصورشده در قالب به قالب بچسبد و یک لایه یکپارچه بر روی سطح داخلی قالب ایجاد شود.

 

3- سرد کردن

چرخش قالب در مرحله خنک‌سازی ادامه می‌یابد تا پلیمر دورن آن به پلاستیک جامد تبدیل شود.

 

4- تخلیه محصول

هنگامی که پلاستیک به اندازه کافی سفت و سخت شد، خنک‌سازی و چرخش قالب متوقف می‌شود. تا امکان خارج کردن مخزن پلاستیکی از قالب فراهم شود. در این مرحله، ساخت مخزن آب با برش و حذف زائده‌ها تکمیل می‌شود.

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلنفرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

 

ساخت مخزن آب به روش روتومولدینگ ساختاری ساده دارد و تنظیم ضخامت یا درجه مقاوت به اشعه ماوراء بنفش در آن به راحتی انجام می‌شود. در انتها تولید کننده مخزن آب پلی اتیلن در بخش کنترل کیفیت آزمایش‌هایی مانند تست تحمل کشش، ضربات، کنترل ضخامت و … را بر روی مخزن انجام می‌دهد تا محصول نهایی مطابق استاندارد آماده عرضه به بازار شود.

در صورتی که مخزن تولید شده، مخزن آب چند لایه باشد. که در این صورت می‌تواند مخزن آب ضد جلبک و یا از نوع مخزن آب آنتی باکتریال باشد، تست‌های بیشتر نیز انجام می‌گیرد. همچنین در تولید آنها مراحل بیشتری اجرا می‌شود مانند استفاده از رنگ خوراکی به اسم تیتانیوم دی اکساید که خاصیت آنتی باکتریال دارد. و یا استفاده از روش اکستروژن و دستگاه اکسترود برای شکل‌دهی بهتر و همگن نمودن رنگ مخزن تولید شده.

 

 

طراحی مخازن آب پلی اتیلن

طراحی مخازن آب پلی اتیلن

قبل از تولید مخازن پلیمری، ابتدا طراحی مخزن ذخیره آب روی کامپیوتر انجام می‌شود. در طراحی مخازن آب، جزئیات قالب روی کامپیوتر ترسیم می‌شود. این طراحی قالب معمولا با نرم افزارهای Solidwork و Catia برنامه‌ریزی می‌شوند. و طرح نهایی جهت ساخت قالب دورانی به کارخانه تولید تانکر پلاستیکی انتقال داده می‌شود. قالب‌های ساخته شده توسط شرکت تهران پلیمر به عنوان کارخانه ساخت مخازن پلی اتیلن و تولید کننده مخزن آب، کاملا استاندارد بوده و طراحی مخازن آب در این شرکت در ظرفیت‌های 55 لیتر تا حداکثر 30000 لیتر است. تنوع ظاهری قالب‌ها نیز منجر به ساخت مخزن آب متنوع، از مخزن افقی و عمودی گرفته تا مخزن زیر پله، آسان رو، مکعبی، قیفی، بیضی و نیسانی می‌شود.

 

انتخاب تولید کننده مخزن آب

شکل و ابعاد مخزن آب پلاستیکی بسته به تولیدکننده، متفاوت است. برای انتخاب صحیح تولید کننده مخازن آب در بین لیست تولید کنندگان مخازن پلی اتیلن حتما به یک نکته اصلی توجه داشته باشید. اینکه محصولات تولید شده با استانداردهای داخلی و بین المللی مطابقت داشته باشند. در این صورت است که می‌توانید از به کار بردن مواد اولیه با کیفیت، رعایت استاندارد در تمامی مراحل ساخت مخزن آب، قیمت مناسب، گارانتی و خدمات واقعی مطمئن باشید.

 

 

سخن آخر

در بین روش‌های ساخت مخزن آب پلی اتیلن روش قالب گیری دورانی یا همان روتومولدینگ منجر به تولید محصولاتی کاملا یکپارچه و عاری از هرگونه نقطه و خط جوش می‌شود. مخازن پلی اتیلن تولید شده در این فرایند کاملا مقاوم و سبک هستند. این امر همچنین باعث سهولت نصب و حمل‌ونقل آنها می‌شود.

امروزه تولیدکنندگان و شرکت‌های ساخت مخزن آب پلی اتیلن، نگاه خود را به سمت پایداری و حمایت از محیط زیست معطوف کرده‌اند. خوشبختانه اکثر این مخازن قابل بازیافت هستند. و هنوز هم، این صنعت در جستجوی راه‌های بیشتری برای کاهش تأثیرات زیست محیطی است.



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()