نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : بزرگترین مخزن پلی اتیلن، ابعاد و قیمت

محبوب‌ترین و مقرون‌‌به‌صرفه‌ترین مخزن بزرگ آب پلی اتیلن، مخزن 20000 لیتری است. نصب مخازن حجیم پلی اتیلن ساده‌تر و کم هزینه‌تر از مخازن دیگر است. و تعمیر و نگهداری آنها نیز هزینه کمتری دارد.

همچنین می‌توان برای افزایش حجم ذخیره‌سازی آب یا مایعات دیگر، به جای خرید یک مخزن بزرگ آب، چندین مخزن حجیم را به هم متصل کرد.

بزرگترین مخزن پلی اتیلن در ایران چقدر است؟

بزرگترین مخرن پلی اتیلن در ایران حداکثر تا حجم 30.000 لیتر به صورت یکپارچه ساخته می‌شود. این مخزن آب بزرگ به خاطر تقاضای کم در بازار، به طور معمول تولید نمی‌شود. در صورت نیاز باید آن را سفارش داد و مدت زمان تولید آن نیز زیاد می‌باشد. به همین دلیل بهتر است در صورت نیاز به مخزن بزرگ آب در این حجم یا حجم بیشتر، از سایر مخازن حجیم پلی اتیلن استفاده کنید.

همچنین جالب است بدانید یکی از بزرگترین مخازن آب در جهان، مخزن ذخیره آب آشامیدنی با حجم قابل استفاده بیش از 800 متر مربع است. که در حال حاضر بزرگترین مخزن آب در جهان ساخته‌شده از پلی اتیلن در آلمان است. این بزرگترین مخزن آب جهان با سه محفظه ذخیره‌سازی و یک محفظه دریچه که به صورت عرضی بر روی آن قرار گرفته‌است، ساخته‌شده است. این مخزن از لوله‌های HDPE 100 ساخته‌شده توسط شرکت آلمانی FRANK می‌باشد.

بزرگترین مخزن پلی اتیلن

بزرگترین مخزن پلی اتیلن تهران پلیمر یارا چقدر است؟

ابعاد مخزن آب شرکت تهران پلیمر متنوع بوده و در لیتراژهای 20 تا 20000 لیتر در حال تولید هستند. مخزن 20000 لیتر عمودی بزرگترین مخزن پلی اتیلن این شرکت است. این مخزن بزرگ آب، مانند تمامی مخازن این شرکت، ساخته‌شده از مواد اولیه درجه یک دارای گرید غذایی بوده و نوع سه لایه آن ضد جلبک و آنتی باکتریال می‌باشد. کلیه مخازن به صورت یکپارچه تولید می‌شوند. و روش ساخت مخزن آب در این شرکت به روش روتیشنال مولدینگ می‌باشد. مخزن 20000 لیتری عمودی که بزرگترین مخزن پلی اتیلن است، در دو مدل عمودی کوتاه و عمودی بلند تولید می‌شود. ابعاد آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام محصول قطر(cm) ارتفاع کل (cm) ارتفاع مفید (cm) توضیحات قیمت مخزن آب بزرگ پلی اتیلن
مخزن بزرگ آب عمودی 20،000 لیتری کوتاه 310 305 295 دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
مخزن بزرگ آب عمودی 20،000 لیتری بلند 260 415 390 دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز

جالب است بدانید بزرگترین مخزن افقی پلی اتیلن ایران، نخستین بار در شرکت تهران پلیمر یارا در حجم 15000 لیتر تولید شده‌است.

نمونه‌های دیگر از مخزن پلاستیکی بزرگ شرکت تهران پلیمر که می‌توان به عنوان مخزن آب حجیم در منزل، کشاورزی و … استفاده کرد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

بزرگترین مخزن آب پلی اتیلن در طرح های متفاوت ابعاد مخزن بزرگ آب پلی اتیلن توضیحات قیمت مخزن آب بزرگ پلی اتیلن
مخزن آب حجیم افقی 15.000 لیتری ارتفاع کل(cm) عرض کل (cm) طول (cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
242 238 398
مخزن آب حجیم قیفی 10.000 لیتری قطر (cm) ارتفاع کل (cm) ارتفاع مفید(cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
215 345 330
مخزن آب حجیم بیضی 5.000 لیتری ارتفاع کل(cm) عرض کل (cm) طول (cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
137 197 294
مخزن آب حجیم آسان رو 2.000 لیتری ارتفاع کل(cm) عرض کل (cm) طول (cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
195 64 233
مخزن آب حجیم مکعبی رو 2.000 لیتری ارتفاع کل(cm) عرض کل (cm) طول (cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
82 120 229
مخزن آب حجیم زیرپله ای 1500 لیتری ارتفاع کل(cm) عرض کل (cm) طول (cm) دارای نوع سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال قیمت روز
135 105 186

مشخصات مخازن حجیم پلی اتیلن

1- مخازن حجیم پلی اتیلن در شرکت تهران پلیمر بسته به نوع کاربرد آنها به صورت تک، سه و چهار لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال تولید می‌شوند.

2- کلیه مخازن شرکت دارای پروانه بهداشتی ساخت و نشان ملی استاندارد بوده. و نوع سه و چهار لایه آن دارای نشان آنتی باکتریال به صورت مندرج روی محصولات است.

3- این مخازن بزرگ آب، با مواد اولیه از جنس پلی‌اتیلن نیمه سنگین با گرید بهداشتی تولید می‌شوند. همچنین با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو، به عنوان تنها تولیدکننده مخزن آب آنتی باکتریال در ایران است. این مخازن حجیم بهداشتی‌ترین مخزن بزرگ آب پلی اتیلن، جهت نگهداری آب و انواع مایعات می‌باشند. مایعات در این مخازن هیچ نوع تغییر در رنگ، بو و مزه نخواهند داشت.

4- پر استفاده‌ترین مخزن بزرگ پلی اتیلن، تانکر ده هزار لیتری و تانکر 20.000 لیتری است. که برای ذخیره‌سازی در حجم‌های بالا قابل استفاده است. نمونه‌ای از آن، مخزن آب بزرگ عمودی 20000 لیتری مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و آنتی باکتریال بوده که از دوام بالایی بر خوردار است.

5- قیمت مخازن حجیم پلی اتیلن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند: مواد اولیه، کیفیت، ضخامت، روش تولید، نوع گارانتی و چند لایه بودن.

کاربرد بزرگترین مخزن پلی اتیلن

موارد استفاده مخازن بزرگ پلاستیکی

  • نصب در ارتفاع، به عنوان تانکرآب هوایی
  • استفاده در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی
  • جهت آبیاری پارک‌ها و استفاده تفریحی
  • شستشوی توالت تجاری و صنعتی
  • استفاده در ساختمان‌سازی

مخزن بزرگ هوایی

اتصال چندین مخزن آب پلاستیکی بزرگ به یکدیگر

با توجه به محدودیت‌ها در ابعاد مخازن پلی اتیلن استاندارد و محدودیت در ارتفاع ساختمان‌ها، یکی از بهترین روش‌های استفاده از مخزن حجیم آب، متصل نمودن مخازن آب به یکدیگر برای افزایش حجم ذخیره‌سازی آب است. در این روش معمولا تعداد کافی مخزن بزرگ آب در لیتراژهای 10.000، 15.000، 20.000 و یا مخازنی با حجم متوسط مانند مخزن 5.000 لیتر و … به صورت موازی به یکدیگر متصل می‌شوند. در این حالت بهتر است هر مخزن شیر فلکه جداگانه داشته باشد.

استفاده از این روش به‌صرفه‌ترین راه برای افزایش حجم ذخیره‌سازی آب و داشتن مخزن حجیم آب است.

نکات حمل مخزن بزرگ آب پلی اتیلن

حمل مخزن بزرگ پلی اتیلن

معمولا حمل مخازن حجیم و بزرگتر از 15.000 لیتر مشمول قوانین محموله‌های ترافیکی می‌شود. و برای حمل نیاز به تریلی و در زمان تخلیه نیاز به جرثقیل دارند.

حتما توجه کنید در بارگیری مخازن بزرگ آب و تخلیه آنها، جهت مهار حرکت پاندولی مخزن در زمان بلند کردن آن، با استفاده از طناب، تسمه و کمک دو الی سه نفر، حرکت مخزن را مهار کنید.

سخن آخر

از محبوبت‌ترین و پرکاربردترین مخازن پلی اتیلن بزرگ، مخزن 20.000 لیتری پلی اتیلن می‌باشد. این مخزن بزرگ آب به گونه‌ای طراحی شده‌است که تحمل آن در برابر نیروی ثقل آب بالا بوده. و در شرایط استاندارد بدون هیچ مشکلی تا ده‌ها سال قابل استفاده است. به عنوان یکی از نکات مهم در خرید مخزن آب، باید این را هم در نظر بگیرید؛ که علاوه بر خرید مخزن بزرگ آب، یکی دیگر از راه‌های افزایش حجم ذخیره‌سازی، اتصال چندین مخزن به یکدیگر است.

از مزایای اصلی اتصال چندین مخزن آب، کاهش خطر و همچنین انعطاف‌پذیری این روش برای اضافه کردن حجم بیشتر در طول زمان، در صورت افزایش نیاز به آب است. در نظر داشته باشید در این حالت اگر یک مخزن آسیب ببیند یا دچار مشکل شود، شما نیاز به تعویض یک مخزن در آن سیستم خواهید داشت. به جای آنکه بخواهید یک مخزن بسیار بزرک که هزینه زیادی برای آن پرداخت کرده‌اید را تعویض کنید.



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن

به دلایل بسیار زیادی، امروزه مخازن پلی اتیلن یکی از محبوب‌ترین مخازن ذخیره آب هستند. از آنجا که مخزن آب پلی اتیلن همان چیزی است که فروشگاه البرزمخزن به فروش می‌رساند، بدیهی است که ما اطلاعات زیادی برای معرفی این مخازن داریم. اما با این وجود تلاش کردیم در این مطلب مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن را به صورت جامع و کاملا بی‌طرفانه معرفی کنیم.

همانطور که گفتیم مخزن پلی اتیلن بهترین مخزن آب خانگی است. همچنین از آنها برای ذخیره آب برای اهداف صنعتی، فرآوری مواد غذایی، جمع‌آوری آب باران، جمع‌آوری فاضلاب برای تصفیه فاضلاب و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌شود. اما به هر حال این مخازن نیز مانند سایر مخازن دارای معایب و مزایایی هستند. که در ادامه با هم مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن را بررسی می‌کنیم:

 

 

مزایای مخزن آب پلی اتیلن

در مرحله اول و قبل از بررسی معایب مخازن پلی اتیلن، به معرفی مزایای اصلی مخازن پلی اتیلن می‌پردازیم:

 

1- سطح بهداشت بالا در مخزن پلی اتیلن

بهداشت بالا در منبع پلی اتیلن

پلی اتیلن ماده‌ای غیر فعال است و تقریبا با هیچ ماده شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد. به دلیل وجود همین خاصیت است که از مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن برای نگهداری آب آشامیدنی و دامنه وسیعی از مواد استفاده می‌شود. زیرا مسائل بهداشتی و زیست محیطی، مانند عدم تغییر بو و مزه و خصوصیات (با گذشت زمان) برای نگهداری آب آشامیدنی بسیار مهم است. مخزن سه لایه پلی اتیلن که دارای خاصیت آنتی باکتریال  هم باشد، تمام خواص ضد باکتری، ضد جلبک و عدم تغییر در بو و مزه را دارد.

 

2- وزن سبک مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن به طور قابل توجهی سبک است. همین پایین بودن وزن مخازن پلی اتیلن باعث حمل‌و‌نقل آسان‌تر و ارزان‌تر آنها خواهد شد.

 

3- حفظ معیارهای زیبایی شناختی

تنوع شکل مخازن پلاستیکی

مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی نسبت به دیگر مخازن، در طرح‌ها و شکل‌های مختلف و مناسب برای انواع فضاها تولید می‌شوند. این طیف وسیع در ابعاد و رنگ، که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم؛ به خریداران امکان می دهد که به راحتی بتوانند آنها را با محیط و فضاهای در دسترس ست کنند. و ویژگی‌های زیبایی شناختی محیط را حفظ کنند.

  • تنوع رنگ مخازن پلی اتیلن

مخزن‌های پلی اتیلن می‌توانند طیف وسیعی از رنگ‌ها، مطابق با سلیقه شما یا محل نصب مخزن را (در فضای باز یا در منزل) فراهم کنند. (در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور این مزیت در بعضی موارد تبدیل به یک عیب می‌شود)

  • تنوع شکل مخازن پلی اتیلن

مخان پلی اتیلن آب، در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل تولید هستند. این مخازن علاوه بر حجم‌های متنوع در مدل‌های افقی و عمودی؛ در مدل‌های زیر پله‌ای، دیواری، مکعبی، بیضی، آسان‌رو و قیفی نیز با حجم‌های مختلف تولید می‌شوند. هر کدام از این نوع مخازن دارای مزایایی هستند که می‌توانید در معرفی انواع مخازن ذخیره آب در مورد آنها بیشتر بخوانید.

 

4- پایین بودن قیمت مخازن پلی اتیلن

پلاستیک به دلیل استفاده گسترده و در دسترس بودن، ارزان قیمت و مقرون‌به‌صرفه است. این پایین بودن قیمت مخازن پلی اتیلن در میان سایر مخازن کاملا مشهود است. و حتی بالاترین کیفیت این نوع منبع آب، ارزان‌تر از دیگر انواع مخازن است.

همچنین با توجه به هزینه‌های کمتر برای حمل‌ونقل، نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت نصب؛ و همینطور زمان و سرعت نصب بالاتر، استفاده از مخزن پلی اتیلنی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر انواع مخازن می‌باشد.

 

5- طول عمر مخازن پلی اتیلن

طول عمر و دوام منبع پلی اتیلن، به دلیل مقاومت بالای دمایی (در دمای بالا یا پایین)، انعطاف‌پذیری، عدم خوردگی و … بالا بوده و دارای طول عمر 15 تا 25 هستند (بستگی به این دارد که از کدام شرکت خریداری می‌کنید). گارانتی آنها نیز بین 3 تا 6 سال است. (بستگی به تأمین کننده یا سازنده). به طور مثال مخازن تهران پلیمر یارا، دارای بالاترین خدمات شامل، 10 سال گارانتی (4 سال تعویض و 6 سال ترمیم) و 15 سال خدمات پس از فروش هستند.

 

6- ضد نشت بودن مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن تا حدود ظرفیت 30000 لیتر، به دلیل نوع تولید خاص آنها که به صورت کاملا یکپارچه است؛ هیچگاه دچار نشتی نمی‌شوند. به همین دلیل این مخازن برای نگهداری آب و همچنین مایعاتی مانند مواد نفتی و شیمیایی که نشت آنها منجر به آسیب به محیط زیست می‌شود، بسیار مناسب است.

 

7- مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت و دما

  • مقاومت در برابر خوردگی

مخازن پلی اتیلنی بر خلاف مخزن فلزی یا گالوانیزه، در برابر خوردگی مقاوم هستند. و بهترین گزینه برای نگهداری آب آشامیدنی و یا نگهداری مواد خورنده، مانند اسیدها و ترکیبات فعال شیمیایی هستند.

  • مقاومت در برابر رطوبت

مخازن پلی اتیلن به دلیل عدم خوردگی که در بالا گفته شد، مناسب‌ترین گزینه برای مناطق مرطوب هستند.

  • مقاومت در برابر سرما و گرما

مقاومت دمایی منبع آب پلی اتیلن، در طیف ۴۵- تا +70 درجه بوده و عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. به همین دلیل این مخازن عملکرد بالایی در هوای بسیار گرم و سرد دارند.

مقاومت دمایی منبع پلاستیکی

 

8- امکان دفن مخزن پلی اتیلن

به دلایلی مانند مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی، می‌توان مخازن پلی اتیلن عمودی را در حفره‌های زیرزمینی دفن و نگهداری کرد. البته انجام این کار نیاز به رعایت ملاحضات خاصی برای عدم خروج مخزن از گارانتی داشته (مانند زیرسازی، ایجاد دیواره غیر رانشی و …) و به طور کل توصیه نمی‌شود.

 

 

معایب مخزن آب پلی اتیلن

با وجود تمام مزایای ذکر شده، باید به چند اشکال موجود در این مخازن نیز اشاره کرد. که می‌توان به عنوان معایب مخازن پلی اتیلن از آنها نام برد. هر چند با وجود این اشکالات، برطرف شدن آنها آسان است.

 

1- احتمال شکستگی و مقاوم نبودن در برابر ضربه

مقاوم نبودن مخزن پلی اتیلن در برابر ضربه

یکی از مهم‌ترین معایب مخازن پلی اتیلن، آسیب‌پذیری آنها در برابر ضربات شدید مکانیکی است که به یک نقطه وارد می‌شود. این مخازن برای استفاده در فشار اتمسفریک طراحی شده‌اند.

همچنین اگر این مخازن مدت طولانی در حدود چندین سال، در معرض تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش قرار گرفته باشند، ممکن است تضعیف و خشک شوند. این مسئله احتمال شکستگی آنها را افزایش می‌دهد. البته این مشکل برای همه مخازن صدق نمی‌کند. و به طور مثال تمامی مخازن شرکت تهران پلیمر به دلیل داشتن مواد آنتی uv در بدنه خود، در برابر اشعه ماوراءبنفش مقاوم بوده و از خشک شدن و شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند.

توصیه می‌کنیم جهت پیشگیری از شکستگی مخزن پلی اتیلن، آنها را در مکان‌های سرپوشیده و به دور از نور خورشید قرار دهید. تا سال‌ها بدون مشکل بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

2- گرم شدن آب در مخازن با رنگ تیره

گرم شدن آب در مخازن با رنگ تیره

همانطور که گفتیم مخزن پلی اتیلن دارای تنوع رنگی زیادی است. این مسئله علاوه بر مزیت، می‌تواند به معایب مخازن پلی اتیلن نیز تبدیل شود. زیرا در مخازن پلاستیکی سیاه و آبی تیره، آب به راحتی گرم می‌شود. در این حالت تنها مشکلی که ممکن است پیش بیایید، هنگام استفاده مستقیم از آب مخزن برای مصارف خانگی است. و اینکه که دمای بالای آب منجر به رشد جلبک می‌شود ( در مخازن تک و دولایه).

اما در مخزن آب ضد جلبک و مخزن آب آنتی باکتریال با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

 

3- امکان کمرنگ شدن مخزن رنگی

این نوع از معایب مخزن آب پلی اتیلن نیز  مربوط به مخزن تک و دو لایه می‌شود. که ممکن است رنگی تولید شوند. اگرچه این دسته مخازن تک و دو لایه، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در دسترس قرار می‌دهند. اما ممکن است پس از چند سال تابش مستقیم نور خورشید و قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف آب و هوایی رنگ آنها کمرنگ شود.

 

 

سخن آخر

مخازن ذخیره پلی اتیلن در سال‌های اخیر به سرعت به انتخاب اول برای ذخیره آب آشامیدنی تبدیل شده‌اند. دلیل آن نیز مزیت‌های فراوان این مخازن در برابر معایب محدود آنهاست. به طوری که این مخازن اکنون جایگزین سایر مخازن مانند مخازن فلزی، گالوانیزه، بتونی و مخازن فایبرگلاس شده‌اند.

در این مطلب سعی کردیم به طور مختصر اما جامع، کلیه مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن را بررسی کنیم. تا بتوانید با دانستن تمام مزیت‌ها و معایب مخزن آب پلی اتیلن، نسبت به تهیه آن اقدام کنید. بهترین راه برای در امان ماندن از تمام این معایب مخازن پلی اتیلن، قرار  دادن انها در مکانی سر پوشیده است.

و در آخر اگر همچنان سوال یا مطلبی برای پاسخگویی وجود دارد، از کارشناسان ما در فروشگاه البرز مخزن بپرسید تا با افتخار پاسخگوی شما باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راه های افزایش فشار آب ساختمان

تا زمانی که با مشکل تأمین فشار آب ساختمان روبرو نشوید، ممکن است متوجه نشوید که برای انجام کارهایتان چقدر به آب احتیاج دارید. وقتی فشار آب ساختمان کم است، کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. وقتی فشار آب کم باشد دوش گرفتن، شستن ظرف‌ها، لباسشویی و … همه تبدیل به کارهایی طولانی و سخت می‌شوند.

برای رفع مشکل کاهش فشار آب، اول باید علت آن را پیدا کنید. سپس راه‌حل های موجود را امتحان کنید. در این مقاله به هر دو مورد؛ دلیل‌های احتمالی کم شدن فشار آب ساختمان و راه های افزایش فشار آب ساختمان، می‌پردازیم.

 

علت کم شدن فشار آب ساختمان

ابتدا مروری سریع به چندین دلیل رایج که می‌تواند علت کم شدن فشار آب ساختمان باشد، می‌اندازیم. تا پس از چک کردن موارد فوق، برای رفع مشکل در جای درست هزینه کنید. اما اگر هیچ یک از موارد زیر، علت کم شدن فشار آب خانه شما نباشد. در ادامه راه‌کارهای دیگری برای بالا بردن فشار آب خانه پیشنهاد می‌دهیم.

 

  • مصرف زیاد آب: در بعضی از خانه‌ها، داشتن چندین وسیله پرمصرف آب (در بعضی فصول مانند تابستان) و استفاده بیشتر از آب توسط همسایگان، می‌تواند باعث کاهش فشار آب ساختمان مخصوصا در طبقات بالایی شود.

 

  • خرابی تجهیزات: اتصالاتی مانند سر دوش یا شیر آب می‌توانند به مرور فرسوده یا مسدود شوند. در بعضی موارد، فقط تمیزکردن سردوش با آب و سرکه و یا تمیزکردن لوله‌ها، برای رفع مشکل افت فشار کافی است. اما در برخی مواقع ممکن است نیاز به تعویض کامل یک قطعه داشته باشید.

 

  • شیر فلکه نیمه باز: در اکثر خانه‌ها از دو شیر فلکه برای کنترل فشار آب ساختمان استفاده می‌شود. یکی در کنار کنتور آب و یکی در داخل ساختمان. هر دو شیر فلکه را بررسی کنید. در صورتی که هر یک از این شیرها کاملاً باز نباشد، می‌تواند علت کم شدن فشار آب ساختمان باشد.

 

  • گرفتگی با رسوب لوله‌ها: در صورت مسدود شدن لوله‌ها، این انسداد می‌تواند جریان آب را در لوله‌ها مختل کند. برای رفع این مشکل، باید لوله‌ها تمیز یا جایگزین شوند.

• گرفتگی با رسوب لوله‌ها

  • نشت آب: لوله‌های ترک‌خورده یا آسیب‌دیده ممکن است منجر به نشتی آب شوند. مشکل خوردگی لوله هم به مرور زمان و بیشتر برای خانه‌هایی که لوله آب آن‌ها از جنس گالوانیزه است اتفاق می‌افتد. بهترین کار در این مواقع تعویض لوله‌ها است. شما می‌توانید با لوله‌کشی با اسفاده از لوله‌های پولیکا مشکل رسوب را حل کرده و باعث بالا بردن فشار آب ساختمان شوید.

 

روش افزایش فشار آب ساختمان

فشار آب ساختمان

روش افزایش فشار آب خانه به صورت دقیق و اصولی، بسته به علت به وجود آمدن مشکل متفاوت خواهد بود. اگر مشکل فشار آب یکی از دلایل گفته شده در بالا باشد، به راحتی با رفع مشکل، دوباره افزایش فشار آب در خانه را تجربه خواهید کرد.

در کاهش فشار آب به دلیل عوامل داخلی ساختمان، راه‌حل‌هایی مانند چک کردن شیر فلکه، تعویض لوله فرسوده، تعمیر و یا تمیز کردن لوله آب و وسایل مورد استفاده، منجر به رفع مشکل افت فشار آب ساختمان می‌شود.

اما اگر علت افت فشار، عوامل بیرونی مانند تقاضای بالای مصرف آب، کمبود آب در فصول پرمصرف و یا قرار گرفتن در طبقات بالایی ساختمان‌های چند طبقه باشد، باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشید. در بیشتر موارد استفاده از انواع پمپ افزایش فشار، مخزن آب و منبع تحت فشار، مشکلات فشار آب خانگی مخصوصا در آپارتمان‌ها را حل می‌کند.

همانطور که گفته شد در صورت خراب نبودن تجهیزات، راه‌های افزایش فشار آب خانه، مخصوصا در آپارتمان‌ها سه نوع هستند:

  • پمپ تقویت‌کننده فشار آب آپارتمان
  • مخزن ذخیره آب
  • منبع تحت فشار آب

 

 

نصب پمپ افزایش فشار آب آپارتمان

پمپ افزایش فشار آب را بر روی لوله ورودی آب مجتمع نصب کنید. انتخاب نوع پمپ و ظرفیت آن به تعداد طبقات ساختمان، تعداد شیرهای آب و تعداد افراد ساکن در منطقه زندگی بستگی دارد. نصب این پمپ مخصوصا برای طبقات بالایی آپارتمان‌ها که در آنجا فشار آب بسیار کمتر از طبقه همکف است، مفید خواهد بود.

هشدار: در صورت خوردگی یا مسدود بودن لوله‌های آب در ساختمان، افزایش فشار آب می‌تواند به آنها آسیب برساند یا آنها را بشکند.

 

مخزن ذخیره آب

برای افزایش فشار آب بدون پمپ، اولین و بهترین گزینه استفاده از مخزن ذخیره آب است. با توجه به مشکل کمبود آب شرب در دنیا و همینطور کشور عزیزمان ایران، مشکل افت فشار یا قطعی آب در اکثر کلان شهرها به ویژه در ماه‌های گرم سال وجود دارد. در این شرایط بهتر است همیشه  ۵۰% آب مصرفی ساختمانتان را ذخیره داشته باشید. محاسبه حجم آب مورد نیاز برای خانه را در مقاله محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان به طول کامل آموزش داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم حتما از مخزن سه لایه آنتی باکتریال برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده کنید تا نگرانی بابت رشد میکروب در آب و بهداشتی بودن آب ذخیره شده نداشته باشید. همینطور می‌توانید از عدم نفوذ نور خورشید به مخزن که منجر به جلبک زدن آب می‌شود نیز مطمئن باشید. مخزن آب را می‌توانید در دو محل تعبیه کنید. یکی در طبقات پایینی مانند همکف یا موتورخانه و دیگری بر روی پشت‌بام.

مخزن ذخیره آب

در صورتی که در طبقات پایینی فضای لازم وجود دارد، با استفاده از یک مخزن و پمپ فشار آب ساختمان می‌توان فشار آب را افزایش داد. اما اگر فشار آب ورودی ساختمان به قدری کم است که تنظیم پمپ آب ساختمان هم پاسخ‌گو نیست. و یا به دلیل قطعی مدام برق امکان استفاده از پمپ را ندارید، به راحتی و با نصب مخزن آب بر روی پشت بام می‌توانید باعث افزایش فشار آب بدون پمپ شوید. این مسئله به دلیل وجود فشار تقلی است. برای این منظور مقاله چگونگی نصب مخزن آب روی پشت بام را مطالعه نمایید.

 

منبع تحت فشار

استفاده از مخزن تحت فشار و کلید اتوماتیک، یکی دیگر از راه‌های تقویت فشار آب خانه است. منبع تحت فشار، با ذخیره‌سازی آب در خود، جریان آب را با فشار مناسب در شیر آب ساختمان برقرار می‌کند. و مشکل افت فشار آب را حل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با منبع تحت فشار، انواع آن و نحوه نصب از مقاله منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟ کمک بگیرید.

 

فشار استاندارد آب شهری

فشار استاندارد آب شهری در کشورهای اروپایی در حالت ایده‌آل باید در محدوده 45 تا 55 پوند بر اینچ مربع (psi) باشد. اما به طور معمول این فشار از 45 تا 80 psi متغیر است.

در ایران با توجه به اقلیم و مقرارات سازمان‌هایی مانند وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب، استاندارد دیگری تدوین شده‌است. در ایران فشار آب در خطوط شبکه‌های توزیع در شهرهای غیر مرتفع به طور متوسط در حدود ۲ بار یا ۲۹ (psi) است. در این صورت اگر حداکثر فشار آب ساختمان را 29 psi در نظر بگیریم، این فشار آب لوله کشی ساختمان برای ساختمان‌های دوطبقه و ارتفاع حدود 20 متر مناسب است. و از این جهت در اوج مصرف فشار آب عمدتا در طبقات 3 و مخصوصا طبقه 4 به بالا، دچار افت فشار آب می‌شویم.

 

جمع‌بندی

در برخی موارد، افت فشار آب ساختمان مربوط به مشکلات ناشی از لوله‌ها یا مشکلات داخلی ساختمان است. که با عیب‌یابی و رفع آنها مشکل افت فشار آب برطرف می‌شود. اما اگر مشکلات اینچنینی وجود نداشت. راه‌های اصلی افزایش فشار آب ساختمان به ویژه ساختمان‌های مسکونی چند طبقه با تعداد زیاد ساکنین، استفاده از پمپ افزایش فشار آب داخل واحد، استفاده از انواع مخازن ذخیره آب و استفاده از مخزن تحت فشار آب می‌باشد.



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؟

با توجه به اهمیت آب در زندگی و صنایع، انتخاب و استفاده از مخزن ذخیره آب نکته‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به طور کلی مخزن آب را می‌توان به مخزن آب فلزی و مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن) تقسیم‌بندی کرد. اما سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؟ چگونه می‌توانیم مناسب‌ترین مخزن را برای خودمان انتخاب کنیم؛ که نه تنها سلامت و بهداشت آب را تامین کند، بلکه هزینه مناسبی هم داشته باشد. برای کمک به پاسخ این سوالات، مقایسه‌ای بین ویژگی‌های اصلی این دو مخزن انجام داده‌ایم تا بهتر بتوانیم انتخابی بین مخزن آب پلاستیکی یا فلزی داشته باشیم.

 

تانکر فلزی بهتر است یا پلاستیکی

مخزن آب پلاستیکی یا فلزی

در مقاله قبلی به طور کامل مزایا و معایب مخزن آب پلی اتیلن را توضیح دادیم ولی در این مطلب برای رسیدن به پاسخ تانکر فلزی بهتر است یا پلاستیکی به مقایسه ویژگی‌های این دو مخزن می‌پردازیم.

تفاوت اصلی بین تانکر آب فلزی و تانکر پلاستیکی، مواد سازنده آنهاست. مخزن فلزی یا تانکر فلزی از مواد فولادی، گالوانیزه و یا استیل ساخته می‌شود. و مخازن آب پلاستیکی به طور معمول از پلی اتیلن ساخته می‌شود که ماده‌ای درجه یک برای مواد غذایی است. (برای اطلاعات بیشتر مقاله “پلی اتیلن چیست و برای مخازن آب از چه پلی اتیلنی استفاده می‌شود؟” را بخوانید)

اما برای اینکه بدانیم کدام یکی از مخزن آب پلاستیکی یا فلزی برای ما بهتر است، در هنگام انتخاب انواع مخازن ذخیره آب باید به چهار نکته اصلی توجه کنیم: کیفیت، کاربرد، ظرفیت و قیمت. در ادامه هر کدام از این ویژگی‌ها را برای هر دو مخزن بیشتر توضیح می‌دهیم:

 

 

مقایسه ویژگی‌های اصلی مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مواد به کار رفته در مخازن پلاستیکی و فلزی خصوصیات، شایستگی‌ها و ضعف‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. هر کدام از این مخازن در اشکال، اندازه و کیفیت‌های مختلف ساخته می‌شوند. هر شخص باید بر اساس نیازهای فردی خود تعیین کند چه نوع منبع آب برایش مناسب است. در ادامه ویژگی‌های اصلی که نشان می‌دهد مخزن آب پلاستیکی یا فلزی، کدام یک مناسب‌تر است را مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید:

 

1-طول عمر مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مخازن آب پلی اتیلن معمولا طول عمر 15 تا 25 دارند (بستگی به برندی که خریداری می‌کنید). استفاده از تکنیک‌های تثبیت UV نیز طول عمر مخازن پلی اتیلن آب را بسیار بیشتر از مخازن پلاستیکی معمولی می‌کند. همچنین استابلایزرهای ماورا بنفش که در ساخت مخزن آب به مخلوط پلیمر اضافه می‌شوند؛ از شکننده و تجزیه شدن مخزن پلی اتیلن جلوگیری می‌کند. اما در کل مخازن پلی اتیلن برای استفاده در فشار جوی مناسب هستند. این یعنی مخازن پلی اتیلن در برابر ضربات شدید مکانیکی که به یک نقطه وارد شود آسیب‌پذیرند.

اما تانکر فلزی نسبت به مخزن آب پلاستیکی یا مخزن پلی اتیلن، مقاومت بیشتری در برابر ضربات اجسام تیز و بریدگی دارند. طول عمر مخازن آب استیل و گالوانیزه نیز معمولاً بیشتر است و باید حداقل 25 سال دوام داشته باشند؛ به شرطی که در فرآیند تولید مخزن، روکش آن آسیب نبیند و درزهای آن به درستی ایجاد و مهر و موم شده‌باشند. و اینکه آب استفاده‌شده خیلی خورنده نباشد. (حلال‌هایی که ممکن است باعث خوردگی شوند مانند آب شور یا کلر موجود در استخرها را باید از مخزن آب فلزی دور نگه داشت. در این حالت در صورت عدم تصفیه آب یا گالوانیزه سازی صحیح، ممکن است تانکر آب فلزی سریعتر از معمول، خورده شود.)

 

2-کیفیت آب در مخزن آب پلاستیکی و فلزی

کیفیت آب در مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مخازن پلی اتیلن برای نگهداری و ذخیره آب به مدت طولانی ساخته شده‌اند. مواد به کار رفته در ساخت این مخازن از پلی اتیلن تأیید شده با کیفیت غذایی FDA / NSF ساخته‌شده و نوع سه لایه آن دارای مهارکننده‌های UV داخلی هستند و مانع از رشد جلبک در آب می‌شوند. و به مخزن آب ضد جلبک معروف هستند. همچنین نوع مخزن آب آنتی باکتریال که شرکت تهران پلیمر تنها تولیدکننده آن در کشوراست؛ با تولید پوشش‌های داخلی آبی با تکنولوژی نانو و خواص آنتی باکتریالی، محصولات ضد باکتری و ضدجلبک به طور همزمان را پدید آورده‌است. از این رو این بهترین گزینه برای نگهداری بهداشتی آب و مواد غذایی هستند.

منبع آب فلزی ضد زنگ نیز اگر دچار خوردگی در درزها، پرچ‌ها یا پیچ‌ها نشود و با کیفیت بالا تولید شده‌باشند می‌توانند آب را با کیفیت یکسانی ذخیره کنند. همچنین می‌تواند نور خورشید را کاملاً منعکس کند تا گرما را جذب نکند و به این صورت داخل مخزن آب از جنس استنلس استیل جلبک تولید نخواهد شد.

اما با این وجود در بعضی از مخازن فلزی ضد زنگ معمولا پیچ‌ها و پرچ‌ها آب آشامیدنی را آلوده می‌کنند. تحقیقی که توسط سرویس‌های بهداشت عمومی و محیط زیست در تاسمانی صورت گرفته، مشخص کرد آب موجود در برخی از مخازن استیل ضد زنگ، حاوی مقادیری سرب مضر بوده‌است.

 

3-کاربرد مخزن آب پلاستیکی و فلزی

دامنه استفاده از مخزن آب پلی اتیلن شامل صنایع شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع غذایی، سموم دفع آفات، صنایع متالورژی و … است. و به طور عمده برای تامین و ذخیره آب آشامیدنی در ساختمان‌ها و به عنوان تجهیزات کمکی برای تصفیه آب استفاده می‌شود.

علاوه بر این، مخزن پلاستیکی آب می‌تواند به عنوان ظرفی واکنش‌ناپذیر برای ذخیره حلال‌های آلی و یک ظرف ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محلول‌های خورنده، اسیدهای معدنی و محلول تمیز کننده باشد. و تا حد زیادی جایگزین فولاد ضد زنگ، تیتانیوم، فولاد آلیاژی نیکل و … خواهد بود.

مخازن آب فلزی ضد زنگ (مانند مخزن از جنس استنلس استیل)، فقط برای تولید صنعتی و یا ذخیره آب مناسب است. و نمی‌توان اسید کلریدریک، اسید سولفوریک یا مایع با محتوای اسیدی و … را در آن ذخیره کرد.

 

4-رنگ ها و طراحی مخزن آب پلاستیکی و فلزی

رنگ ها و طراحی مخزن آب پلاستیکی و فلزی

با توجه به روند قالب‌گیری مخازن آب پلی اتیلن، آنها می‌توانند در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته شوند. از مخزن آب عمودی و مخزن آب افقی گرفته تا مخازنی برای استفاده در فضای خاص و محدود؛ مانند مخزن آب زیر پلهای، مخزن آب آسانرو، مخزن آب مکعبی، مخزن آب بیضی، مخزن آب قیفی، تانکر آب نیسانی و …

همچنین در بسیاری از مخازن آب پلی اتیلن، طیف وسیعی از رنگ ارائه می‌شود.

مخازن آب فولادی به طور معمول در حالت افقی و عمودی موجود هستند. مخازن مکعبی و قیفی نیز در صورت نیاز تولید می‌شوند. برای تنوع رنگی نیز معمولا از رنگ اپوکسی برای پوشش نهایی مخزن فلزی استفاده می‌شود.

 

5-حمل و نقل مخزن آب پلاستیکی و فلزی

حمل و نقل مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مخازن پلی اتیلن به راحتی قابل حمل هستند. از آنجا که این مخازن سبک و بادوام هستند، حمل‌و‌نقل آنها آسان است. تانکر پلاستیکی آب با استفاده از روش‌های حمل‌ونقل مانند ناقلین متداول و تریلرهای مسطح حمل می‌شوند. در حالی که مخازن فلزی نیازهای ویژه‌ای برای حمل‌ونقل دارند. و از آنجا که مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی نسبت به مخازن فولادی سبک‌تر هستند، حمل‌ونقل آنها ارزان‌تر است.

 

6-ظرفیت مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مخازن آب پلی اتیلنی در ظرفیت‌های زیر 100 لیتر تا 30000 لیتر تولید می‌شوند. مخازن پلی اتیلن اقتصادی ترین گزینه برای ذخیره آب تا حدود 50،000 گالن هستند.

مخازن فولادی ضد زنگ را می‌توان با ظرفیت‌های بالاتر از مخازن پلی اتیلن تولید کرد و اغلب برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند. مخازن فولاد ضد زنگ می‌توانند برای ذخیره مواد تا حداکثر 250،000 لیتر ساخته شوند. همچنین در صورتی که حجم مخزن سفارش داده‌شده زیاد باشد، معمولاً این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان، در محل نصب مخزن، اقدام به ساخت مخزن فلزی به وسیله مونتاژ ورق‌های پیش ساخته بوسیله پیچ و مهره نمایند.

 

7-قیمت مخزن آب پلاستیکی و فلزی

به صورت کلی قیمت مخزن آب پلی اتیلن بسیار ارزان‌تر از مخزن فلزی ضد زنگ ( مانند مخزن استنلس استیل) است؛ تقریباً 50٪ ارزان‌تر.

 

 

دیگر مزایای مخزن آب پلاستیکی و فلزی

اگر چه با بررسی ویژگی‌های اصلی که در بالا گفته شد تقریبا می‌توانید مشخص کنید که برای هدفتان مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن. اما ما در ادامه ویژگی‌های بیشتری را بررسی کرده‌ایم تا در انتها بتوانید با اطمینان بیشتر تصمیم بگیرید کدام را انتخاب کنید: مخزن آب پلاستیکی یا فلزی.

 

1- سهولت نصب

جاگذاری مخازن پلی اتیلن سبک‌تر و راحت‌تر از مخزن فلزی است. اگر بعداً  هم تصمیم گرفتید آن را جابه‌جا کنید، جابجایی آن بسیار راحت‌تر است.

اما پس از نصب مخزن فلزی، جابه‌جایی آن کار دشواری است. علاوه بر مشکل سنگین بودن مخزن، این کار می‌تواند یکپارچگی ساختاری آن را به خطر بیندازید و باعث ایجاد نشتی شود.

 

2- ضد نشت بودن

نشت مخزن آب پلاستیکی و فلزی

مخازن پلی اتیلن با ظرفیت‌های معمول، به صورت یکپارچه و بدون درز ساخته می‌شوند. و در ظرفیت‌های بالاتر به صورت دو قطعه با درز جوش داده‌شده ساخته می‌شوند. به همین دلیل مخازن پلی اتیلن تا  ظرفیت 20.000 لیتر که به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند هیچگاه دچار نشتی نمی‌شوند.

مخازن فلزی احتمال بیشتری برای نشت مایعات دارند زیرا از اتصال قطعه‌های مختلف به هم ساخته می‌شوند. علاوه بر این، خوردگی در درزها، پرچ‌ها یا پیچ‌ها، یا جوشکاری نادرست که منجر به ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی شود نیز می‌تواند باعث نشتی آب شوند.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر نشت مخازن استنلس استیل در طی دو سال اول به دلیل تولید ضعیف وجود دارد.

 

3- ضد خوردگی و ضد زنگ

مخزن آب پلاستیکی به دلیل عدم خوردگی، تنها گزینه مناسب برای مناطق مرطوب است.

 

4- مقاومت در برابر حوادث

  •  آتش‌سوزی

در صورت وقوع آتش‌سوزی، مخزن آب پلاستیکی در اثر گرما ذوب می‌شود و باعث غیر قابل استفاده شدن آنها می‌شود. اما منبع آب فلزی در برابر آتش مقاوم است و اغلب پس از عبور از حادثه آتش‌سوزی همچنان قابل استفاده هستند.

مقاومت در برابر حوادث مخزن آب پلاستیکی و فلزی

 

  • زلزله

با توجه به قابلیت انعطاف پلی اتیلن، مخازن چند لایه پلی اتیلن نسب به مخازن فلزی، در سوانحی مانند زلزله بهتر عمل می‌کنند. و کمترین صدمه به آنها وارد می‌شود.

 

 

نتیجهگیری

در نهایت و در پاسخ به سوال مخزن آب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن باید گفت؛ با توجه به نکات جامعی که بررسی شد، مخزن آب پلاستیکی یا فلزی هر دو می‌توانند مخازن مناسبی برای ذخیره آب باشند؛ در صورتی که شرایط خود را به درستی بسنجید. مخزن آب پلی اتلن برای ذخیره‌سازی آب در ساختمان‌ها و صنایع و ذخیره انواع محلول اسیدی و قلیایی مناسب است. و انعطاف زیادی در سایز و نحوه نصب و نگهداری دارد. و از مزیت‌های اصلی مخزن آب فلزی این است که می‌توان آن را در ابعاد بزرگ تولید و در محل مونتاژ و استفاده کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : ابعاد مخزن آب پلی اتیلن

ابعاد مخزن آب پلی اتیلن

برای ذخیره آب به مدت طولانی بهترین انتخاب مخازن پلی اتیلن هستند. ظرفیت و ابعاد مخزن آب پلی اتیلن تنوع زیادی دارد. به طور مثال می‌توان این مخازن را با ارتفاع حدود 40 سانتی‌متر تا ارتفاع 415 سانتی‌متر در مدل‌های مختلف تهیه کرد. ظرفیت آنها نیز از زیر 100 لیتر تا حداکثر 30،000 لیتر مخازن پلی اتیلن یکپارچه در ایران وجود دارد. ولی ظرفت استاندارد انواع مخازن ذخیره آب پلی اتیلن حداکثر تا 20،000 لیتر می‌باشد.

 

نکته مهم هنگام خرید منبع آب پلی اتیلن

برای خرید یا استفاده از مخازن پلاستیکی باید از بین انواع مدل‌های متفاوت و ابعاد منبع آب پلاستیکی یکی را انتخاب کنید. اگر در ساختمان یا باغتان فضای باز داشته و محدودیت فضا نداشته باشید یک مخزن بزرگ افقی یا عمودی انتخاب خوبی است (در مورد تفاوت مخزن عمودی و افقی بیشتر بخوانید). اما اگر فضای زیادی نداشته باشید می‌توانید مخازن مخصوص فضای خاص ساختمان‌ها مثل مخزن زیر پله، مخزن آسان رو یا مخزن مکعبی انتخاب کنید.

در این مقاله طیف وسیعی از ابعاد مخزن آب پلی اتیلن را معرفی می‌کنیم.

 

 

ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف مخزن ذخیره آب

خرید یک مخزن آب بزرگ برای نگهداری حجم زیادی از آب می‌تواند کمک بزرگی به تامین آب مصرفی شما بکند. اما اگر ابعاد منبع آب برای محیط شما مناسب نباشد، یک هزینه بیهوده خواهد بود. همینطور اگر فضای محدودی دارید، دانستن ابعاد دقیق منبع آب کمک زیادی به انتخاب شما خواهد کرد. در ادامه ابعاد استاندارد مخازن پلی اتیلن در مدل‌های مختلف را که در شرکت تهران پلیمر یارا تولید شده‌اند با هم بررسی می‌کنیم.

در این مقایسه، ابعاد مخازن پلی اتیلن در 8 مدل بررسی می‌شوند:

 

1- ابعاد مخازن افقی

 ابعاد مخازن افقی

مخزن افقی یا مخزن خوابیده در انواع ظرفیت 100 لیتر تا 15،000 لیتر تولید می‌شود. ابعاد منبع آب افقی از کم‌ترین ارتفاع 56 سانتی‌متر تا بیشترین ارتفاع 242 سانتی‌متر با دسته‌بندی زیر ساخته می‌شود.

 

ردیف

نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm)

طول (cm)

1 ابعاد مخزن افقی 100 لیتری 56 53 72
2 ابعاد مخزن افقی 200 لیتری 64 57 95
3 ابعاد مخزن افقی 250 لیتری 67 62 102
4 ابعاد مخزن افقی 300 لیتری 70 65 105
5 ابعاد مخزن افقی 350 لیتری 73 68 115
6 ابعاد مخزن افقی 400 لیتری 77 70 120
7 ابعاد مخزن افقی 500 لیتری 84 77 134
8 ابعاد مخزن افقی 600 لیتری 87 80 137
9 ابعاد مخزن افقی 800 لیتری 95 87 157
10 ابعاد مخزن افقی 1000 لیتری 103 97 164
11 ابعاد مخزن افقی 1500 لیتری 114 110 196
12 ابعاد مخزن افقی 2000 لیتری 130 125 200
13 ابعاد مخزن افقی 2500 لیتری 138 135 217
14 ابعاد مخزن افقی 3000 لیتری 147 139 235
15 ابعاد مخزن افقی 4000 لیتری 161 160 246
16 ابعاد مخزن افقی 5000 لیتری 172 167 266
17 ابعاد مخزن افقی 6000 لیتری 180 180 275
18 ابعاد مخزن افقی 8000 لیتری 204 198 314
19 ابعاد مخزن افقی 10000 لیتری 216 207 345
20 ابعاد مخزن افقی 15000 لیتری 242 238 398

 

 

2- ابعاد مخزن آب عمودی

ابعاد منبع آب ایستاده

ابعاد مخزن آب عمودی

ابعاد مخازن عمودی بیشترین تنوع را دارند. و در اندازه‌های متفاوت از ارتفاع 61 سانتی‌متر تا بالاترین ارتفاع موجود در ابعاد منبع آب پلاستیکی، یعنی ارتفاع 415 سانتی‌متر تولید می‌شوند. ظرفیت آنها نیز از 55 لیتر تا 20،000 لیتر است.

معمولا برای هر ظرفیت، منبع آب ایستاده چند مدل ابعاد دارد. مثلا  ابعاد مخزن آب 500 لیتری ایستاده و ابعاد مخزن آب 1000 لیتری ایستاده در دو مدل کوتاه و بلند است. و ابعاد منبع آب 3000 لیتری ایستاده در سه مدل کوتاه، متوسط و بلند است. سایز دقیق آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 

ردیف

نام محصول قطر(cm) ارتفاع کل (cm)

ارتفاع مفید (cm)

1 ابعاد مخزن عمودی 55 لیتری منشوری 36 61 59
2 ابعاد مخزن عمودی 200 لیتری کلرزن 58 91 58
3 ابعاد مخزن عمودی 200 لیتری 60 90 85
4 ابعاد مخزن عمودی 220 لیتری 58 97 85
5 ابعاد مخزن عمودی 300 لیتری کوتاه 70 100 85
6 ابعاد مخزن عمودی 300 لیتری بلند 57 143 130
7 ابعاد مخزن عمودی 500 لیتری کوتاه 80 120 103
8 ابعاد مخزن عمودی 500 لیتری بلند 64 172 162
9 ابعاد مخزن عمودی 750 لیتری کوتاه 90 136 121
10 ابعاد مخزن عمودی 750 لیتری بلند 75 205 195
11 ابعاد مخزن عمودی 1000 لیتری کوتاه 103 140 125
12 ابعاد مخزن عمودی 1000 لیتری بلند 82 217 205
13 ابعاد مخزن عمودی 1500 لیتری کوتاه 114 172 155
14 ابعاد مخزن عمودی 1500 لیتری بلند 99 215 198
15 ابعاد مخزن عمودی 1800 لیتری 110 217 190
16 ابعاد مخزن عمودی 2000 لیتری کوتاه 165 130 100
17 ابعاد مخزن عمودی 2000 لیتری متوسط 130 176 150
18 ابعاد مخزن عمودی 2000 لیتری بلند 114 215 190
19 ابعاد مخزن عمودی 3000 لیتری کوتاه 175 154 132
20 ابعاد مخزن عمودی 3000 لیتری متوسط 152 200 172
21 ابعاد مخزن عمودی 3000 لیتری بلند 132 256 253
22 ابعاد مخزن عمودی 4000 لیتری کوتاه 170 205 175
23 ابعاد مخزن عمودی 4000 لیتری بلند 157 226 196
24 ابعاد مخزن عمودی 5000 لیتری کوتاه 220 170 140
25 ابعاد مخزن عمودی 5000 لیتری بلند 176 240 210
26 ابعاد مخزن عمودی 6000 لیتری کوتاه 220 200 175
27 ابعاد مخزن عمودی 6000 لیتری بلند 190 225 230
28 ابعاد مخزن عمودی 10،000 لیتری کوتاه 239 248 240
29 ابعاد مخزن عمودی 10،000 لیتری بلند 210 332 304
30 ابعاد مخزن عمودی 15،000 لیتری 252 332 304
31 ابعاد مخزن عمودی 20،000 لیتری کوتاه 310 305 295
32 ابعاد مخزن عمودی 20،000 لیتری بلند 260 415 390

 

 

3- ابعاد مخزن آب زیرپله ای

مخزن آب زیرپله ای

ابعاد منبع آب زیر پله ای به دلیل سایز خاص و محدودیت فضای زیر پله‌ها تنوع خیلی زیادی ندارد. این مخازن در حجم‌های 500 تا 1500 لیتر تولید می‌شوند. ابعاد منبع آب زیر پله طبق جدول زیر می‌باشد.

 

ردیف نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) طول (cm)
1 ابعاد مخزن آب 500 لیتری زیر پله 92 81 123
2 ابعاد مخزن زیر پله 800 لیتری 106 94 146
3 ابعاد مخزن زیر پله 1000 لیتری 110 101 157
4 ابعاد مخزن زیر پله 1000 لیتری مکعبی 107 84 166
5 ابعاد مخزن زیر پله 1500 لیتری 135 105 186

 

 

4- ابعاد مخزن آب آسان رو

مخزن آب آسان رو

ابعاد این مخازن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی از انواع درهای ورودی، راه‌روها و فضاهای باریک عبور کند. و همینطور فضای کمی برای نصب اشغال کند. به همین دلیل به آنها مخزن آب دیواری هم می‌گویند. ظرفیت این مخازن از 100 لیتر تا 2،000 لیتر است و در ابعاد زیر قابل تهیه می‌باشند.

 

ردیف نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) طول (cm)
1 ابعاد مخزن آسان رو 100 لیتری 42 42 83
2 ابعاد مخزن آسان رو 150 لیتری 49 49 83
3 ابعاد مخزن آسان رو 200 لیتری 95 41 67
4 ابعاد مخزن آسان رو 500 لیتری عمودی 175 60 60
5 ابعاد مخزن آسان رو 500 لیتری افقی مکعبی 120 50 129
6 ابعاد مخزن آسان رو 1000 لیتری 175 60 140
7 ابعاد مخزن آسان رو 1000 لیتری 145 62 163
8 ابعاد مخزن آسان رو 2000 لیتری 195 64 233

 

 

5- ابعاد مخزن آب مکعبی

مخزن مکعبی

ابعاد منبع مکعبی، مخصوص فضاهایی با ارتفاع محدود است. و به خاطر ارتفاع کمشان به مخزن کتابی هم معروفند. ارتفاع مخازن مکعبی از 43 سانتی‌متر تا 82 سانتی‌متر است. و در ظرفیت‌های 100 تا 2000 لیتر تولید می‌شوند. ابعاد دقیق آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 

ردیف نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) طول (cm)
1 ابعاد مخزن مکعبی 100 لیتری 43 45 77
2 ابعاد مخزن مکعبی 200 لیتری 44 60 110
3 ابعاد مخزن مکعبی 300 لیتری 48 65 122
4 ابعاد مخزن مکعبی 500 لیتری 57 79 145
5 ابعاد مخزن مکعبی 1000 لیتری 69 96 179
6 ابعاد مخزن مکعبی 1500 لیتری 78 110 208
7 ابعاد مخزن مکعبی 2000 لیتری 82 120 229

 

 

6- ابعاد مخزن آب بیضی

مخزن بیضی

مخزن آب بیضی را به خاطر پایه هایی که از جنس پلی اتیلن برای آن تعبیه شده، می‌توان به هر دو صورت ثابت و قابل‌حمل استفاده کرد. ارتفاع و ابعاد تانکر پلاستیکی بیضی نیز با توجه به ظرفیت‌های 500 تا 5000 لیتر آن متفاوت است. ابعاد منبع آب بیضی در 6 مدل به صورت زیر است.

 

ردیف نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) طول (cm)
1 ابعاد مخزن بیضی 500 لیتری 67 90 125
2 ابعاد مخزن بیضی 1000 لیتری 78 120 163
3 ابعاد مخزن بیضی 1500 لیتری 87 133 185
4 ابعاد مخزن بیضی 2000 لیتری 97 136 220
5 ابعاد مخزن بیضی 3000 لیتری 113 158 257
6 ابعاد مخزن بیضی 5000 لیتری 137 197 294

 

 

7- ابعاد مخزن آب قیفی

مخزن قیفی

مخازن قیفی که عمودی هستند، بیشتر برای مصارف تجاری کاربرد دارند. ولی برای مصرف خانگی نیز استفاده می‌شوند. ابعاد منبع آب قیفی که در حجم‌های 250 تا 10،000 لیتر تولید می‌شود، به صورت زیر است.

 

ردیف نام محصول قطر (cm) ارتفاع کل (cm) ارتفاع مفید (cm)
1 ابعاد مخزن قیفی 250 لیتری 65 105 97
2 ابعاد مخزن قیفی 500 لیتری 85 128 124
3 ابعاد مخزن قیفی 1000 لیتری 109 167 157
4 ابعاد مخزن قیفی 2000 لیتری 145 196 186
5 ابعاد مخزن قیفی 3000 لیتری 155 230 215
6 ابعاد مخزن قیفی 5000 لیتری 175 290 275
7 ابعاد مخزن قیفی 10000 لیتری 215 345 330

 

 

8- ابعاد مخزن آب نیسانی

مخزن نیسانی

ابعاد منبع آب نیسانی که برای حمل آب استفاده می‌شوند، با توجه به خودروهای حمل مخازن طراحی و استانداردسازی شده‌اند. این مخازن در حجم‌های 2،000 تا 2،500 لیتر تولید می‌شوند. ابعاد تانک پلی اتیلن نیسانی در دو سایز زیر قابل خرید است.

 

ردیف نام محصول ارتفاع کل (cm) عرض کل (cm) عرض گلگیر (cm) عرض پایه ارتفاع گلگیر طول ارتفاع مفید
1 ابعاد مخزن نیسانی 2000 لیتری 119 157 29 98 29 179 106
2 ابعاد مخزن نیسانی 2500 لیتری 105 156 30 96 29 210 96

 

 

سخن آخر

همانطور که گفته شد مخازن پلی اتیلن ابعاد و مدل‌های مختلفی دارند و از ارتفاع 40 تا 400 سانتی‌متر تولید می‌شوند. برای خرید مخزن مناسب، دانستن ابعاد مخزن آب پلی اتیلن با توجه به نیاز و فضای در اختیارتان، به اندازه دانستن حجم مخزن ذخیره آب اهمیت زیادی دارد. با داشتن اطلاعات کافی در مورد حجم و ابعاد مخزن ذخیره آب پلی اتیلن می‌تواند به درستی و با خیال راحت هزینه کنید.

اما اگر برای انتخابتان هنوز کاملاً مطمئن نیستید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید. ما خوشحال می‌شویم که با اطلاع از نقشه خانه یا محل مورد نظرتان بهترین توصیه را ارائه دهیم.



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : چرا مخزن تصفیه آب خانگی من پر نمی‌شود؟

اگر منبع تصفیه آب خانگی پر نمی‌شود و به دنبال دلیل آن می‌گردید، ما 5 دلیل که می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشد؛ معرفی کرده‌ایم. تا آنها را چک کرده و مشکل را برطرف کنید.

اما قبل از معرفی کردن مواردی که می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی شما باشد، به طور مختصر به معرفی دو نوع دستگاه تصفیه آب بدون مخزن و با مخزن می‌پردازیم.

 

کدام دستگاه تصفیه آب، مخزن دارد؟

دستگاه‌های تصفیه آب دارای انواع مختلفی هستند. و هرکدام از آنها نیز نحوه کار منحصر به فرد خود را دارند.

بعضی از انواع دستگاه تصفیه آب، بدون مخزن هستند و برخی از آنها دارای مخزن ذخیره آب هستند. به طور کلی منبع تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس یا OS (reverse osmosis)، برای ذخیره آب خروجی از مخزن آب استفاده می‌کند. بقیه دستگاه‌ها مستقیما آب را به مسیر خروجی مرتبط می‌سازند.

در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، سرعت فیلتراسیون آب بسیار پایین است. و به این دلیل در آنها برای ذخیره آب خروجی از مخزن استفاده می‌شود. برداشت آب از مخزن توسط شیر برداشت صورت می‌گیرد. فشار برداشت آب از دستگاه تصفیه آب، به میزان فشار آب خروجی از مخزن تصفیه آب وابسته است.

کدام دستگاه تصفیه آب مخزن دارد؟

 

چرا منبع تصفیه آب خانگی پر نمی‌شود؟

طبیعی است که پس از مدتی استفاده از مخزن آب تصفیه خانگی، با مشکلاتی مواجه شوید. مانند پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی. دلیل آن هم می‌تواند اشکال در سیستم، فرسوده بودن و یا مراقبت نادرست از دستگاه باشد.

در ادامه به طور مفصل به علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی می‌پردازیم:

 

1- فشار کم در تأمین آب

برای اینکه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به درستی کار کند، به فشاری حداقل psi40 (پوند بر اینچ مربع) نیاز دارد. اگر فشار آب داخل سیستم RO خیلی کم باشد، غشای نیمه تراوا، آب زیادی فیلتر نمی کند. در این صورت ممکن است مجبور شوید برای افزایش کارایی سیستم، یک پمپ تحویل یا تقویت‌کننده نصب کنید.

 فشار کم در تأمین آب

همچنین باید بررسی کنید که شیر تأمین کننده آب کاملاً باز باشد. در صورت گرفتگی شیر یا تا نیمه باز بودن، سیستم اسمز معکوس نمی‌تواند فشار کافی برای کار کارآمد ایجاد کند و مخزن تصفیه آب خانگی کامل پر ‌نمی شود.

در نهایت، لوله‌های تأمین آب کل سیستم را بررسی کنید تا از وضعیت مناسب آنها مطمئن شوید. خم شدن یا انحراف آنها، می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی شما باشد.

 

2- عدم تعادل فشار در مخزن

مخازن اسمز معکوس خالی نیاز به فشار 8 پوند بر اینچ مربع دارند. اگر فشار داخل مخزن خیلی کم باشد، آب ذخیره شده در مخزن به سمت شیرهای خروجی نمی‌رود. برعکس اگر فشار مخزن خیلی زیاد باشد، آب جاری شده از فیلترها وارد مخزن نمی‌شوند. و همین می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشد.

برای بررسی فشار مخزن تصفیه آب خانگی، باید منبع تغذیه سیستم را ببندید و تمام آب مخزن را تخلیه کنید. با استفاده از فشارسنج میزان فشار هوا را در مخزن اندازه بگیرید.

اگر فشار داخل مخزن خیلی کم است، می‌توانید با استفاده از پمپ دوچرخه مجدداً آن را تحت فشار قرار دهید. این کار را به این دلیل می‌توان انجام داد؛ که دریچه هوای مخزن دستگاه تصفیه اسمز معکوس همان تایر دوچرخه است که به شیر شرودر معروف است. با این حال، قبل از فشار مجدد مخزن، باید تمام آب را تخلیه کنید.

پس از تخلیه مخزن تصفیه آب خانگی، هوا را تا فشار 8 پوند بر اینچ مربع به مخزن پمپ وارد کنید. این فشار، فشار پیشنهادی پیش ‌شارژ برای بیشتر مخازن اسمز معکوس است. هنگام پمپاژ هوا، از فشارسنج برای کنترل فشار استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مخزن را بیش از حد تحت فشار قرار دهید.

 

3- فیلترهای مسدود شده

گرفتگی فیلترها نیز می‌تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشند. برای حل این مشکل، باید فیلترها را تعویض کنید. شیر تأمین آب را ببندید تا از ورود آب بیشتر به سیستم جلوگیری کند. همچنین، شیر برداشت آب را باز کنید تا تمام آب تخلیه شود. محفظه‌های فیلتر را باز کنید و فیلترهای جدید را جایگزین فیلترهای قدیمی کنید. اکنون می‌توانید محفظه‌های فیلتر را پیچ بزنید.

فیلترها را مرتباً تعویض کنید تا به غشا آسیب نرسد.

فیلترهای مسدود شده

 

4- غشای مسدود شده مخزن

هنگامی که غشای مخزن دستگاه تصفیه آب مسدود شده یا آسیب ببیند، مخزن تصفیه آب خانگی به خوبی پر نمی‌شود. برای پر کردن سریع مخزن، باید غشا را تعویض کنید. برای انجام این کار، شیر تأمین آب را ببندید و شیر آب دستگاه تصفیه را باز کنید تا تمام آب تخلیه شود.

پس از تخلیه مخزن دستگاه تصفیه آب، محفظه غشای مخزن را باز کنید و غشا آن را به آرامی خارج کنید. مخزن را با استفاده از آب و صابون بشویید. توجه داشته باشید که آن را با آب تمیز و گرم کاملاً بشویید. یک غشای جدید را در محفظه شست‌وشو داده شده قرار داده و دوباره روی واحد فیلتراسیون قرار دهید.

نکته مهم: برای جلوگیری از آلودگی، هنگام دست زدن به غشای جدید، دستکش لاستیکی تمیز دستتان کنید. دستان شما ممکن است دارای باکتری‌هایی باشد که می‌توانند غشای فیلتر را آلوده کنند.

پس از تعویض غشا و نصب آن روی سیستم دستگاه تصفیه، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید مخزن حدود هشت ساعت پر شود. سپس شیر آب دستگاه را باز کنید تا تمام آب مخزن ذخیره تخلیه شود. این کار کمک می‌کند تا تمام ناخالصی‌های وارد شده هنگام قرار دادن غشا جدید پاک شود.(در این مرحله به منظور صرفه جویی آب، آب تخلیه شده از مخزن را برای شست‌وشو یا آبیاری گیاهان استفاده کنید.)

پس از تخلیه مخزن تصفیه آب خانگی، شیر آب مخزن را ببندید و صبر کنید تا مخزن دوباره پر شود. در این حالت آب تصفیه شده کاملا بهداشتی و برای آشامیدن مناسب است.

پر-نشدن-مخزن-تصفیه-آب

 

5- مصرف زیاد آب

اگر میزان مصرف آب بیشتر از میزان تولید آب توسط دستگاه تصفیه آب باشد، مخزن شما همیشه خالی خواهد بود.

علاوه بر این، با تخلیه مخزن، فشار آب درون مخزن کاهش می‌یابد. بنابراین باید چند ساعت صبر کنید تا مخزن دوباره پر شود و در این مدت از آب به میزان کم استفاده کنید. فیلتر کردن دو گالن آب در بیشتر مدل‌های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس حدود چهار ساعت طول می‌کشد.

 

نتیجه‌گیری

اگر منبع تصفیه آب شما پر نمی‌شود و به دنبال علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی خود هستید، تمام دستورالعمل‌های گفته شده در این راهنما را بررسی کنید. مطمئن شوید که فشار آب کافی برای پمپاژ آب در سیستم تصفیه وجود دارد. همچنین، فشار داخل مخزن خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید فشار نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم. و در آخر، فیلترهای سیستم را مرتباً تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به غشای ظریف دستگاه جلوگیری شود.



:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راه های صرفه جویی در مصرف آب (در خانه، کشاورزی و صنعت)

97.5٪ آب جهان از آب دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل شده و دسترسی به 2.5% آب شیرین باقی‌مانده معمولا بسیار سخت و غیر متوازن است. کمبود بارش و خشکسالی یکی از بزرگترین عوامل کمبود آب است. به علاوه فشارهای ناشی از رشد جمعیت و گرم شدن کره زمین، همگی باعث می‌شود فشار بیشتری بر منابع آب موجود وارد شود.

بنابراین همه ما انسان‌ها به آب شیرین – یک منبع طبیعی ضروری برای زندگی – وابسته هستیم. اما ما از آب فقط برای نوشیدن استفاده نمی‌کنیم. برای تمیز کردن، تولید هر چیزی از لباس گرفته تا غذا، تولید محصولات زراعی و … همه و همه فشار زیادی به منابع آب شیرین وارد می‌کنیم.

صرفه جویی در مصرف آب‌، می‌تواند نسل انسان و سیاره ما را نجات دهد.

در این مطلب با راه های صرفه جویی در مصرف آب بیشتر آشنا می‌شویم. آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • صرفه جویی آب در مصارف خانگی (10 روش)
  • صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی (10 روش)
  • صرفه جویی آب در مصارف صنعتی (6 روش)

 

صرفه جویی آب در مصارف خانگی

صرفه جویی آب در مصارف خانگی

مهمترین اقدامی که می‌توانیم برای صرفه جویی آب در مصارف خانگی به‌ عنوان یک مصرف‌کننده آب مسکونی انجام دهیم؛ به حداقل رساندن مصرف آب است. برای یک خانوار متوسط، بیشترین مصرف آب در حمام و آشپزخانه است. (میزان حجم آب مصرفی در خانه را در این مطلب ببینید: محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان)

با برخی تغییرات در عادات خود، می‌توان به میزان قابل توجهی باعث صرفه جویی آب شد.

 

1- لوله کشی را بررسی کنید

به طور منظم لوله‌های آشپزخانه، شلنگ ماشین ظرفشویی، اتصالات منبع آب مصرفی و … را از نظر نشتی بررسی کنید.

 

2- دوش با آب کمتر

هر دقیقه‌ای که از دوش استفاده می‌کنید، تا 17 لیتر آب مصرف می‌شود. یک تایمر بر روی تلفن خود تنظیم کنید. تا دوش‌های شما کوتاه و کم مصرف باشد.

همچنین استفاده از یک سر دوش کارآمد به شما امکان می‌دهد تا در صرفه جویی آب موفق‌تر باشید. مانند استفاده از دستگاه هوای دوش کم جریان و هوادهی شیر آب.

دوش با آب کمتر

 

3- شیرهای آب را ببندید

با بستن شیر آب در حین مسواک زدن یا شستن ظروف به صرفه جویی آب کمک کنید.

 

4- تنظیم کننده برای کنترل جریان آب سیفون 

برخی از سیفون‌ها به مرور زمان مستهلک می‌شوند و علاوه بر کاهش عملکرد گذشته، نشتی پیدا می‌کنند. نصب تنظیم کننده می‌توانید به میزان قابل توجهی جلوی مصرف بیهوده آب از طریق سیفون توالت را بگیرید.

 

5- لباس‌های کثیف بیشتری جمع کنید

استفاده از ماشین لباسشویی با بار کامل، از آب و انرژی کمتری نسبت به چند بار روشن کردن ماشین نیمه پر استفاده می‌کند. اینکار باعث قبض‌هایی با هزینه کمتر نیز می‌شود.

صرفه جوی آب در خانه

 

6- شستن ظرف با دست یا با ماشین ظرف شویی؟

از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید؟ برای هر بار روشن کردن، آن را کاملاً پر کنید. با این روش  آب کمتری نسبت به شستن ظرف با دست مصرف خواهید کرد.

 

7- سبزیجات را بخارپز کنید

غذای خود را بخارپز کنید. با این کار هم مصرف آب را کاهش می‌دهید، هم مواد مغذی طبیعی بیشتری در غذا حفظ می‌شود.

ولی اگر از پختن آنها در آب جوش استفاده کردید، سعی کنید از آب باقی‌مانده به عنوان مزه برای غذاهای دیگر مانند سوپ استفاده کنید. یا بگذارید خنک شود و از آن برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

 

8- ضایعات غذا را کاهش دهید

برای تولید غلات، میوه و سایر مواد غذایی آب زیادی مصرف می‌شود. با درست مصرف کردن آنها و تولید کمتر ضایعات غذایی، نیاز به تولید مواد غذایی کمتری خواهد بود.

به عنوان نمونه سالانه بیش از نیمی از 7 میلیون تن ضایعات مواد غذایی و آشامیدنی خانوارهای انگلستان، قابل خوردن است.

 

9- زمان باغبانی خود را تنظیم کنید

آیا می‌دانید30 تا 60٪ آب آشامیدنی خانگی به استفاده از آب در حیاط‌ها و باغ مصرف می‌شود؟ و اغلب مقدار زیادی از آب با آبیاری بیش از حد، تبخیر و آبپاشی‌های بی‌جهت به پیاده‌روها و راهروها هدر می‌رود.

به منظور صرفه جویی آب در مصارف خانگی، در اوایل صبح یا پایان روز به گیاهان باغچه یا فضای باز آب دهید. تا آب کمتری در برابر نور خورشید و گرما هدر رود. همچنین به جای آب‌پاشی کردن، خاک را آبیاری کنید تا آب مستقیماً به ریشه‌ها برسد.

نکته:در موج گرما، حیوانات نیز به آب احتیاج دارند. ظرفی پر از آب، مانند کاسه آب برای نوشیدن پرندگان و حیوانات دیگر کنار بگذارید. برای زنبورها و سایر حشرات از بشقاب یا کاسه‌ای که آب و سنگ در آن باشد استفاده کنید.

 

10- و در آخر

برای هر چه بهتر شدن صرفه جویی آب در مصارف خانگی و مدیریت آن، میزان مصرف آب خود را از طریق قبض آب‌تان کنترل کنید.

همچنین دانش خود را در مورد صرفه جویی آب در مصارف خانگی با همسایگان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی

صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی

70٪ برداشت آب شیرین در سطح جهان برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. با خشکسالی‌های اخیر و کم شدن مخازن آب شیرین در بیشتر مناطق، حفظ آب برای کشاورزان بیشتر از همیشه مهم است.

در ادامه10 ایده برای صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی را بیان می‌کنیم:

 

1- تولید محصولات ارگانیک

یک آزمایش 30 ساله نشان‌داده در زمان خشکسالی، ذرت با رشد ارگانیک، 30 درصد محصول بیشتری نسبت به مزارع غیر ارگانیک تولید می‌کند. روش‌های ارگانیک کشاورزی، به حفظ رطوبت خاک، افزودن آب زیرزمینی بیشتر و جلوگیری از ورود سموم و دفع آفات به رودخانه‌ها و دیگر آب‌ها کمک می‌کند.

 

2- استفاده از سیستم‌های آبیاری کارآمد

آبیاری گیاهان با استفاده از آبیاری قطره‌ای به جای روش سنتی می‌تواند باعث کاهش 80 درصدی تبخیر و صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی  می‌شود. همچنین با آبیاری قطره‌ای از رسیدن آب به ریشه گیاهان اطمینان خواهیم داشت. که می‌تواند منجر به رشد بهتر شود.

(پیشنهاد: برای چگونگی نصب مخزن آب برای آبیاری قطره‌ای مقاله آموزش نصب تانکر آب در باغ را مطالعه کنید)

استفاده از سیستم‌های آبیاری کارآمد

 

3- استفاده بیشتر از محصولات مقاوم در برابر خشکسالی

محصولاتی که کشت می‌کنید، باید با آب و هوای شما سازگار باشد. اگر از گیاهان بومی منطقه استفاده کنید، احتمال موفقیتتان در دوره‌های خشکسالی بیشتر است. همچنین گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی در طیف وسیعی از انواع خاک به خوبی رشد می‌کنند. و می‌توانند حتی در خاک فقیر با مواد مغذی نسبتاً کمی رشد کنند.

 

4- بهینه‌سازی زمان‌های آبیاری

دانستن اطلاعات کافی در مورد زمین و محصولات خود ضروری است. با این کار، تعیین اینکه آبیاری چه زمان و چند بار باید انجام شود آسان‌تر است. این کار یکی از گزینه‌های مهم صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی به شمار می‌رود.

 

5- استفاده از بهترین روش‌ها برای افزایش کیفیت خاک

با افزایش کیفیت خاک، خاک شما بهتر می‌تواند رطوبت و اکسیژن را برای رشد گیاهان نگه دارد. با این کار مقدار آب مورد نیاز به طور منظم کاهش می‌یابد. روش‌های مناسب برای مدیریت خاک شامل: کوددهی با کود مرغوب، افزودن کمپوست و کاهش دفعات خاک‌ورزی است.

 

6- محصولات متفاوتی بکارید (محصولات چرخشی)

بسیاری از کشاورزان با توجه به فصل یا سال، انواع محصولاتی را که می‌کارند تغییر می‌دهند. بنابراین تنوع کافی برای افزایش کیفیت خاک و گیاهان فراهم می‌کنند. محصولات مختلف به عناصر غذایی و مقادیر مختلف آب نیاز دارند. با چرخش مداوم انواع محصولات، معمولاً محصول بیشتری به بار می‌آید.

 

7- چرای چرخشی

در چرا چرخشی، دام بین مزارع جابجا می‌شود تا رشد مجدد مرتع را تقویت کند. مزایای چراندن چرخشی دام عبارتند از: جذب آب، کاهش رواناب، مراتع در برابر خشکسالی مقاوم‌تر می‌شوند، افزایش مواد آلی خاک و پوشش بهتر علوفه. این کار در مجموع باعث صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی خواهد شد. به یاد داشته باشید که زمین را بیش از حد چرا نکنید.

 

8- استفاده از مالچ‌های پلاستیکی و آلی

آیا می‌دانید مالچ‌های پلاستیکی ارگانیک و سیاه می‌توانند 25 درصد در آب کشاورزی صرفه جویی کنند؟ پلاستیک سیاه یا مالچ مصنوعی، نه تنها باعث کاهش تبخیر آب می‌شود. بلکه به کنترل علف‌های هرز و گرم شدن خاک برای زودتر به بار نشستن محصول کمک می‌کند. مالچ‌های آلی پس از تجزیه، مواد مغذی را به خاک می‌رسانند و رطوبت را حفظ می‌کنند.

نکته:به پوشش سبک و نرم سطح خاک, مالچ یا خاک‌پوش می‌گویند. این پوشش می‌تواند لایه‌ای از کاه، خاک‌ اره،خاک برگ، ورقه پلاستیکی، کود آلی، روزنامه و … باشد.

مالچ‌های پلاستیکی و آلی

 

9- جنگلداری

جنگل زراعی مفهومی است که در آن از درختان به عنوان بخشی از چشم‌انداز استفاده می‌شود. این ایده به نفع خاک، حیوانات و گیاهان است و باعث صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی می‌شود.

 

10- گلدان‌های پلاستیکی برای نهال درختان

با کاشت نهال درختان در گلدان یا سطل‌های پلاستیکی به آبیاری آرام و تدریجی آنها کمک می‌کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که، یک سطل پلاستیکی بردارید، سوراخ های زهکشی را در پایین آن ایجاد کنید و نهال درختان را در آنها بکارید.

گلدان‌های پلاستیکی برای نهال درختان

و اما

برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی کمی تلاش لازم است، اما نتایج به دست آمده ارزش این تلاش را دارد. با صرفه جویی بهتر در مصرف آب، شما علاوه بر صرفه جویی آب به عنوان یک منبع طبیعی گران‌بها، به رشد محصولات خود نیز کمک می‌کنید.

 

 

صرفه جویی آب در مصارف صنعتی

صرفه جویی آب در مصارف صنعتی

حدود 3٪ آب موجود در زمین خالص است. و می‌توان از آن برای کارهای روزمره استفاده کرد.  5 تا 10٪ از این مقدار آب خالص (از سال 1999) آب برای مصارف صنعتی مصرف شده ‌است. با رشد جمعیت جهان، مصرف آب نیز افزایش خواهد یافت. تا سال 2030  این مقدار می‌تواند به 15-20٪ افزایش می‌یابد. بر اساس این آمار، صنعت فضای قابل توجهی برای کاهش مصرف آب دارد. مزایای صرفه جویی آب در مصارف صنعتی بسیار زیاد است.

اولین قدم برای کاهش مصرف آب در صنعت، شناسایی میزان مصرف فعلی آب است. هنگامی که یک کسب و کار از وضعیت فعلی استفاده از آب مطلع شود، می‌تواند اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری را برای کاهش مصرف آب در آینده تعیین کند. در ادامه چند نکته برای صرفه جویی آب در مصارف صنعتی آورده شده‌ است.

 

1- به کارمندان خود آموزش دهید

در کارمندان خود درک این مسئله که چرا صرفه جویی آب در مصارف صنعتی مهم است را پرورش دهید. و به آنها اجازه دهید روش‌های صرفه جویی در مصرف آب را ابداع کنند. شما می‌توانید جوایزی را در شرکت خود برای شناسایی  راه‌حل‌های ابتکاری برای کاهش مصرف آب اعلام کنید.

 

2- برای برخی کارها، از آب غیر آشامیدنی استفاده مجدد کنید

آب باقی‌مانده از یک بخش از عملیات می‌تواند برای هدف دیگری استفاده شود. به عنوان مثال، آب مورد استفاده برای تمیز کردن، می‌تواند فیلتر شود و برای تجهیزات خنک‌کننده مجدداً استفاده شود. مثال دیگر ، برداشتن آب میعانات هدر رفته از برج‌های خنک‌کننده و استفاده مجدد از آن برای جایگزینی آب از دست رفته در اثر تبخیر است.

آب میعانات گازی به دلیل غلظت بالای فلزات سنگین، برای مصرف ایمن نیست. اما برای استفاده در برج خنک‌کننده کاملاً ایمن است.

 

3- تجهیزات و وسایل موجود را به روز کنید

تنظیم پارامترهای دستگاه برای تأمین حداقل آب مورد نیاز برای استفاده، نصب نازل خاموش کردن خودکار به شیلنگ، تعویض نازل‌های شلنگ فشار قوی و کم حجم، و نصب شیرهای مناسب برای آب، سر دوش و توالت، چندین روش برای مقاوم‌سازی تجهیزات موجود به منظور صرفه جویی آب در مصارف صنعتی است.

 

4- تجهیزات منسوخ شده را با گزینه‌های کم مصرف جایگزین کنید

با سرمایه‌گذاری در تجهیزات با فناوری صرفه جویی در آب، یا تجهیزات “خشک” که نیازی به آب ندارند، مصرف آب کاهش می‌یابد. یک مثال استفاده از تجهیزات خنک‌کننده هوا (مانند کمپرسور خنک کننده هوا)، در صورت امکان، به جای تجهیزات خنک‌کننده آب است.

 

5- حذف آب از فرآیندهای تمیز کردن (جایگزینی روش خشک در صورت امکان)

ارزیابی هر مرحله از روش‌های تمیز کردن صنعت، ممکن است فرصت‌های خوبی برای صرفه جویی آب با استفاده از روش‌هایی که به آب کم نیاز دارند، نشان دهد. به عنوان مثال، جارو کشیدن یا استفاده از جارو برقی به جای روش‌های مبتنی بر آب، می‌تواند باعث کاهش صرفه جویی آب در مصارف صنعتی بدون هزینه‌های زیرساختی شود.

 

6- مقدار آب مورد نیاز برای فعالیتهای غیر ضروری را کاهش دهید

محوطه‌سازی یک مثال عالی است. با محوطه‌سازی مقاوم در برابر خشکسالی و استفاده از گونه‌های گیاهی بومی، آب کمتری در فعالیت‌های محوطه‌سازی (که ذاتاً برای عملیات اساسی صنعت نیستند) استفاده می‌شود.

 

 

سخن آخر

آیا روش خلاقانه دیگری برای صرفه جویی در مصرف آب سراغ دارید؟ در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

ما در کشوری با آب و هوای خشک -در بیشتر مناطق- زندگی می‌کنیم، کم آبی یک واقعیت در ایران است. با وجود این شرایط گرم و خشک، چالش‌ها و اولویت‌های متفاوتی نسبت به سایر کشورها خواهیم داشت. از جمله استفاده از انواع مخازن ذخیره آب و نحوه استفاده از آب به صورت روزانه در مصارف خانگی، کشاورزی و حتی صنعت. ما باید از فرهنگ حفاظت از آب استقبال کنیم. و اهمیت زندگی با صرفه جویی در مصرف آب را درک کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مخزن آب ضد جلبک

جلبک زدن مخزن آب معمولا با تولید بوی بد و نامطبوع در مخزن آب همراه است. رشد جلبک در مخزن، آب را غیر بهداشتی کرده و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. از این رو خرید بهترین مخزن آب خانگی که مانع از رشد و تکثیر جلبک در آب شود اهمیت زیادی دارد. در این مطلب شما را با مخزن آب ضد جلبک بیشتر آشنا می‌کنیم و بهترین تانکر آب ضد جلبک و ضد باکتری را معرفی می‌کنیم.

 

جلبک چیست؟

جلبک‌ها موجوداتی تک سلولی یا چند سلولی حاوی کلروفیل هستند. و در آب زندگی می‌کنند. برخی از انواع جلبک‌ها می‌توانند مفید باشند و آب را از آلودگی پاک کنند. ولی بعضی از گونه‌های جلبک‌ها، باکتری‌های تولید کننده سموم را حمل می‌کنند. وجود جلبک در آب همراه با رشد باکتری‌ها، باعث بد بو و نا‌مطبوع شدن آب می‌شود. استفاده از آبی که در آن جلبک رشد کرده باشد، برای انسان و حتی حیوانات بسیار مضر است.

 

عواملی که رشد جلبک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد

موارد زیر شرایطی است که باعث ایجاد و پایداری رشد جلبک‌ها می‌شود.

  • نور: جلبک‌ها برای رشد، به انرژی نور نیاز دارند. هرچه نور خورشید بیشتر نفوذ کند، احتمال افزایش و ماندگاری جلبک‌ها بیشتر است.
  • مواد مغذی: مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر باعث رشد جلبک‌ها می‌شوند.
  • دما: آب گرم منجر به افزایش رشد جلبک‌ها می‌شود.
  • مات نبودن محل ذخیره آب (شفافیت مخزن): هرچه مخزن شفاف‌تر باشد، نور خورشید بیشتر نفوذ می‌کند. و در نتیجه جلبک‌ها به راحتی رشد می‌کنند.
  • شرایط پایدار (راکد بودن آب): بیشتر جلبک‌ها شرایط محبوس و راکد بودن آب، که در آن هیچ تلاطمی وجود نداشته باشد را ترجیح می‌دهند.

 

رشد جلبک در مخزن آب

رشد جلبک در مخزن آب

همانطور که گفته شد، جلبک‌ها برای رشد و تکثیر به نور و گرما احتیاج دارند. و در آب راکد بیشتر دوام می‌آورند. به همین دلیل احتمال شیوع و رشد جلبک در مخازن آب آن هم در ماه‌های گرم سال مانند تابستان بیشتر است. به خصوص اگر مخزن ذخیره آب شما در محلی بدون سرپوش یا عایق و در معرض آفتاب قرار گرفته باشد. اینجاست که اهمیت مخزن ذخیره آب ضدجلبک نمایان می‌شود.

برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن، مهم است مخزن ذخیره آبی انتخاب کنید که مانع از عبور نور خورشید به داخل مخزن شود. و همچنین آب مخزن را گرم نکند. مخزن ضد جلبک باید حتما دارای درب باشد. و کل ساختار باید از ماده‌ای ساخته شود که اجازه نفوذ نور را از طریق دیواره‌ها نداشته باشد. با یک بررسی چشمی و ظاهری معمولاً می‌توانید به راحتی مخزن با مشخصات ضد جلبک را تشخیص دهید.

 

چگونه مخزن آب ضد جلبک را تشخیص دهیم؟

همه مخازن شبیه هم نیستند، مخصوصا مخازن ضد جلبک که ویژگی‌های خاص خود را دارند. مخزنی برای نگهداری از آب بهداشتی مناسب است که فاکتورهای تاثیرگذار در رشد جلبک‌ها، که در بالا گفته شد را نداشته باشد. در این صورت می‌توان آن را مخزن آب ضد جلبک نامید. به عنوان مثال مخزن باید دارای دیواره‌های نفوذناپذیر در برابر نور خورشید باشد. و یا دیواره داخلی آنها صاف و بدون موج باشد. زیرا مطالعات نشان داده مخازن با دیواره‌ای صاف بیشتر از مخازن موج‌دار از رشد جلبک‌ها جلوگیری می‌کنند. برای تشخیص مخزن آب ضد جلبک با مخزنی که جلبک در آن رشد می‌کند، از این روش استفاده کنید: مخزن آب را در جایی قرار دهید که نور خورشید به آن بتابد. درب آن را باز کنید و داخل آن را نگاه کنید. اگر نور خورشید از دیواره‌ها وارد مخزن شود و داخل مخزن را روشن کرده باشد، خطر رشد جلبک در این مخزن بالاست. اما اگر داخل مخزن تیره باشد این مخزن ضدجلبک خواهد بود.

تشخیص مخزن آب ضد جلبک

داشتن مخزن آب ضدجلبک، موقعیت‌یابی نصب مخزن را نیز راحت‌تر می‌کند و  حتی می‌توان آن را در معرض نور مستقیم خورشید نصب کرد.

نکته: اما اگر مخزن آب ضد جلبک نبود، باید راهکارهایی برای جلوگیری از رشد جلبک در نظر بگیریم. مانند نصب مخزن در سایه، استفاده از عایق، شست‌وشوی دوره‌ای با فاصله کم و …(این راهکارها به طور مفصل در مقاله روش های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی توضیح داده شده ‌است. )

 

مخازن ضد جلبک

مخازن ضد جلبک مخازنی هستند که دارای لایه محافظ در برابر نور خورشید باشند. از پرکاربردترین انواع تانکر آب ضدجلبک، مخزن آب پلاستیکی ضدجلبک است. این مخازن پلاستیکی یا پلی اتیلن، به دلیل تنوع در تعداد لایه و همینطور  تنوع در رنگ (تولید مخازن تیره رنگ) بهترین نوع مخزن آب ضد جلبک هستند. با انتخاب مخازن ضدجلبک؛ از تغییر در رنگ و بوی آب، نیاز به شست‌و‌شوی مداوم مخزن و نگرانی برای محل نصب مخزن، در امان خواهید بود.

انواع مخزن پلی اتیلن ضدجلبک، که می‌توانند از رشد جلبک در آب پیشگیری کنند را در زیر معرفی می‌کنیم:

 

مخزن پلی اتیلن ضد جلبک

1- مخزن تیره

مخزن تیره

اگر رنگ مخزن مات یا تیره باشد نور خورشید از آن عبور نخواهد کرد. و در نتیجه مخزن ذخیره آب جلبک نمی‌زند. در این حالت اگر مخزن آب شما اجازه عبور نور از سقف یا دیواره‌های جانبی را ندهد، جلبک‌ها نمی‌توانند رشد کنند. مخازن پلی اتیلن تیره معمولا تک لایه یا دولایه هستند. (پیشنهاد: در مقاله مخازن پلی اتیلن چند لایه هستند؟ می‌توانید با انواع مخازن پلی اتیلن و تعداد لایه‌های آنها آشنا شوید)

مشکل مخازن تیره، جذب گرمای آنهاست. مخازن تیره به دلیل جذب گرما، باعث گرم شدن سریع مایع داخل مخزن شده و در صورت تشکیل جلبک در مخزن (در اثر نفوذ نور یا وجود جلبک از قبل) این گرما رشد جلبک را تشدید می‌کند.

 

2- مخزن سه لایه ضد جلبک

مخزن سه لایه ضدجلبک

در بین لایه‌های مخزن سه لایه ضد جلبک، یک لایه مشکی رنگ وجود دارد. که باعث می‌شود نور به داخل مخزن آب پلی اتیلن وارد نشود و در نتیجه داخل آن جلبک نزند. در عین حال به به دلیل سفید بودن دو لایه دیگر ( لایه داخلی و لایه خارجی) جذب گرما نیز وجود ندارد. و عامل گرما که تشدید کننده رشد جلبک است، حذف می‌شود. مخزن سه لایه ضدجلبک، بهترین نوع مخزن پلی اتیلن ضد جلبک هستند. مخازن سه لایه علاوه بر ضد جلبک بودن، مزایای دیگری نیز دارند که توصیه می‌کنیم در مقاله چرا مخزن آب سه لایه بخریم در مورد آن بیشتر بخوانید.

 

سخن آخر

بهترین مخزن آب ضد جلبک، مخزن سه لایه پلی اتیلن است که دارای لایه مشکی رنگ و محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش است. این لایه مشکی رنگ در بین دو لایه دیگر قرار گرفته و با جلوگیری از عبور نور و گرما به داخل مخزن از رشد جلبک جلوگیری می‌کند. اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از مخزن پلاستیکی یا مخزن آب پلی اتیلن ضد جلبک را ندارید، می‌توانید از مخزن استنلس استیل ساخته شده از فولاد ضد زنگ استفاده کنید.

امیدواریم این اطلاعات در مورد مخزن ضدجلبک به سوالات شما پاسخ کامل داده باشد. اگر اطلاعات بیشتری در مورد مخزن آب ضد جلبک نیاز داشتید با ما تماس بگیرید یا در بخش نظرات مطرح کنید.



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : چرا مخزن آب سه لایه بخریم؟

مخزن پلی اتیلن سه لایه بیشترین کاربرد را در حوزه خانگی و صنعتی کشور دارد‌. همچنین مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال بهترین و بهداشتی‌ترین انتخاب برای نگهداری آب شرب است. قبل از خرید مخزن باید در نظر داشته باشید که برای چه مصرفی و برای چه مکانی می‌خواهید از آن استفاده کنید. در این مطلب دلیل اینکه چرا مخزن سه لایه پلی اتیلن بهترین انتخاب است را توضیح می‌دهیم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • لایه‌های مخزن چه تاثیری بر کیفیت مخزن می‌گذارند؟
  • مواد به کار رفته در مخزن
  • طراحی و پوشش مخزن
  • وظیفه لایه‌ها در مخزن سه لایه
  • ویژگی‌های اصلی مخزن سه لایه پلی اتیلن
  • مهم‌ترین ویژگی‌های مخزن سه لایه
  • مهم ترین ویژگی‌های مخزن سه لایه آنتی باکتریال

 

لایه‌های مخزن چه تاثیری بر کیفیت مخزن می‌گذارند؟

درایران مخازن ذخیره آب، گزینه‌ای پرکاربرد برای ذخیره آب آشامیدنی، آبیاری، کشاورزی و غیره هستند. مخازن ذخیره آب معمولاً در فضای باز نگهداری می‌شوند. و در معرض نور خورشید، گرد و غبار، باد، باران و غیره هستند. این عوامل بیرونی ممکن است باعث جلبک زدن، تولید باکتری یا ویروس در آب شود. بنابراین لازم است یک مخزن ذخیره آب با تعداد لایه مناسب برای جلوگیری از این مشکلات انتخاب کنید. استفاده از مخزن آب سه لایه پلی اتیلن که به آن منبع سه لایه پلاستیکی نیز می‌گویند، تمام این مشکلات را رفع می‌کند.

مخازن ذخیره آب با در نظر گرفتن سه پارامتر اصلی تولید می‌شوند: مواد به کار رفته در ساخت مخزن، طراحی مخزن و پوشش مخزن.

 

مواد به کار رفته

از نظر مواد مورد استفاده برای ساخت مخازن آب، موارد زیادی مانند پلاستیک یا پلی اتیلن، فایبرگلاس، بتن، سنگ، فولاد و غیره وجود دارد. با این وجود، پلی‌اتیلن از محبوب‌ترین مواد در ساخت مخزن است. برخی از مزایای اصلی پلی‌اتیلن عبارتند از: بافت صاف آن که باعث بهتر تمیز کردن و نگهداری آن می‌شود. وزن سبک آن که حمل‌ونقل و نصب آن را آسان می‌کند. هزینه آن نیز بطور قابل توجهی کمتر از فولاد ، فایبرگلاس یا بتن است. اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پلی‌اتیلن این است که می‌توان مواد افزودنی مانند آنتی باکتریال را به طور مستقیم در ساختار مخزن و در طول فرایند ساخت لایه‌ها (مانند ساخت مخزن سه لایه) به آن اضافه کرد.

 

طراحی و پوشش مخزن

در طراحی مخازن پلی اتیلن با توجه به نوع و میزان مصرف و کاربرد آنها، تنوع بسیاری مشاهده خواهید کرد. این مخازن در طیف گسترده‌ای از انواع مخازن عمودی، افقی، بیضی، زیرپله، مکعبی، نیسانی، اسلیم تانک یا آسان‌رو، ترافیکی و قیفی، انبساطی، سم پاش و … تولید می‌شوند. همچنین هر کدام از آنها با توجه به نوع کاربری در لایه‌های مختلف ساخته می‌شود (پیشنهاد: مطالعه مقاله مخازن پلی اتیلن چند لایه هستند؟). به طور مثال برای مایعات صنعتی، بیشتر به صورت تک لایه و دو لایه، برای مایعات قابل شرب، به صورت مخزن سه لایه ضد جلبک و سه لایه ضد جلبک و آنتی باکتریال، چهار لایه و … تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین رنگ مخزن نیز عامل مهمی است که باید هنگام انتخاب مخزن ذخیره آب مورد توجه قرار گیرد. مخازن تک و دو لایه برای جلوگیری از نفوذ نور آفتاب، عمدتاً به رنگ‌های تیره مانند سیاه یا آبی تیره ساخته می‌شوند. برای مصارف خانگی رنگ‌های روشن ترجیح داده می‌شوند. زیرا در مخازن تیره، آب به سرعت گرم می‌شود. همانطور که در مقاله فرق مخزن آب سه لایه با تک لایه توضیح دادیم، مخزن سه لایه با لایه بیرونی سفید رنگ تولید می‌شود و فقط لایه میانی آنها برای جلوگیری از نفوذ نور، تیره است.

حفظ کیفیت آب ذخیره شده در مخازن آب نیز، مسئله‌ای مهم است. در مخازن تک لایه و دو لایه برای اطمینان از اینکه آب ذخیره شده فاقد میکروب و جلبک باشد، به شرایط نگهداری خاص و تمیزکردن منظم نیاز است. (پیشنهاد: مطالعه مقاله روش‌های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی). اما ترکیب سه لایه در مخازن پلی اتیلن یک راه‌حل محبوب برای جلوگیری از این مشکلات و همچنین کاهش دردسر تعمیر و نگهداری است. زیرا استفاده از مخزن سه لایه آنتی باکتریال هم به طولانی شدن فواصل سرویس آن کمک می‌کند. هم به راحتی و بدون شرایط نگهداری خاص، می‌توان از آنها در فضای باز و زیر نور آفتاب استفاده کرد.

 

وظیفه لایه‌ها در مخزن سه لایه

وظیفه لایه‌ها در مخزن سه لایه

در مخزن سه لایه، هر لایه از مخزن وظیفه و نقش خاص خود را دارد.

لایه اول (لایه بیرونی): از جنس پلی‌اتیلن و معمولا به رنگ سفید است. در برابر عوامل جوی و اشعه uv مقاوم است.

لایه دوم (لایه میانی): این لایه مشکی رنگ بوده و برای جلوگیری از نفوذ نور است. این لایه، به عنوان عایق و فیلتر نوری باعث کاهش حرارت آب می‌شود. و اختلاف 20 درجه را در مقایسه با مخازن سیاه ( عمدتا تک لایه و دو لایه) حفظ می‌کند. همچنین مانع از جلبک زدن آب می‌شود.

لایه سوم (لایه داخلی): داخلی‌ترین لایه که در تماس مستقیم با آب است. و از مواد 100٪ فودگرید، برای اطمینان از آلوده نشدن آب در هنگام تماس با محصول، ساخته شده ‌است. به همین دلیل برای نگهداری آب آشامیدنی کاملاً ایمن هستند. در منبع سه لایه پلی اتیلن که خاصیت آنتی باکتریالی هم داشته باشد، لایه داخلی به رنگ آبی یا سفید هستند. و با تکنولوژی نانو و استفاده از مستربچ‌های آنتی باکتریال، خواص ضدمیکروبی دارند.

 

ویژگی‌های اصلی مخزن سه لایه پلی اتیلن

 

مخازن سه لایه پلی اتیلن پرکاربردترین منابع جهت نگهداری آب آشامیدنی و بهداشتی می‌باشند. منبع پلاستیکی سه جداره با توجه محل قرارگیری، طول عمری در حدود ۲۵ تا ۵۰ سال دارد. و معمولا تا حجم ۳۰ متر مکعب ساخته می‌شوند. این مخازن به دو صورت “مخزن سه لایه” و “مخزن سه لایه آنتی باکتریال” تولید می‌شوند. (پیشنهاد: مطالعه مقاله مخزن آب آنتی باکتریال چیست؟) در زیر برای هر دو مدل ویژگی‌های مهم را معرفی می‌کنیم:

 

مهم‌ترین ویژگی‌های مخزن سه لایه :

  • مقاوم در برابر اشعهUV
  • مقاوم در برابر رشد جلبک
  • ساخته شده از پلی‌اتیلن تأیید شده غذایی (Food Grade)
  • دیواره سه لایه باعث کنترل دمای داخلی می‌شود.
  • امکان استفاده در فضای باز و در معرض نور آفتاب ( بدون نیاز به عایق و سایه بان)

 

مهم‌ترین ویژگی‌های مخزن سه لایه آنتی باکتریال:

مهم‌ترین ویژگی‌های منبع آب پلاستیکی سه لایه آنتی باکتریال که به آن تانکر آب ضد جلبک و ضد باکتری نیز می‌گویند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیشترین بهداشت و حفظ دما در ذخیره‌سازی آب و مایعات داخل مخزن
  • مقاوم در برابر اشعهUV
  • مقاوم در برابر رشد جلبک
  • مقاوم در برابر انواع مختلف باکتری‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌هایی که منجر به ایجاد بو و لکه‌های ناخواسته می‌شوند.
  • مقاوم در برابر انواع قارچ‌ها مانند کپک نان و میوه و …
  • در تمام شرایط محیطی قابل استفاده‌اند ( فضاهای پر نور، رطوبت زیاد، محیط‌های خشک، فضاهای تاریک و محیط‌های پرگرد و غبار)

نکته: شرکت تهران پلیمر یارا تنها تولیدکننده مخزن آنتی باکتریال و ثبت کننده برند آنتی باکتریال در ایران است. در تست‌های انستیتو پاستور و جهاد دانشگاهی ثابت شد که مخزن آنتی باکتریال تهران پلیمریارا تا 99.9٪ باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

لایه-ها-در-مخزن-سه-لایه-آنتی-باکتریال

 

سخن آخر

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در کشور در حال تولید منبع سه لایه پلی اتیلن می‌باشند. این مخازن از لحاظ طراحی و ساخت دارای انواع گوناگون بوده و از این رو قیمت‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. به طور مثال مخازن سه لایه تهران پلیمر یارا به صورت چرخشی ساخته می‌شوند. و از این جهت هیچ گونه درز برای نشت ندارند. اما به طور کل قیمت مخزن آب سه لایه بیشتر از تک لایه و یک لایه است.

همچنین مخزن سه لایه آنتی باکتریال تهران پلیمر یارا در لایه داخلی، دارای مستربچ آنتی باکتریال برای جلوگیری از رشد میکروب در آب است.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مخازن پلی اتیلن چندلایه هستند؟

مخزن آب چند لایه

تاثیر لایه‌های مخزن در انتخاب مخزن آب مناسب

احتمالا انواع مختلف مخزن آب چند لایه پلی اتیلن را دیده باشید. مخازن پلی اتیلن بر اساس کاربرد و نیاز مصرف‌کنندگان در لایه‌های مختلف تولید و طبقه‌بندی می‌شوند. مخزن پلی اتیلن به صورت تک لایه، دو لایه، سه لایه ضد جلبک، سه لایه ضد جلبک آنتی باکتریال و چهار لایه ضد جلبک آنتی باکتریال تولید می‌شوند.

اما منظور از مخزن آب چند لایه دقیقا چیست؟ اهمیت و کاربردهای آنها چیست؟ و چطور آنها را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

 

خصوصیات اصلی مخزن آب چند لایه

مخازن پلی اتیلن بسته به نوع کاربرد آنها در دو دسته مخزن تک لایه و مخزن آب چند لایه تولید می‌شوند. به عنوان مثال مخزن تک لایه معمولا برای مایعات صنعتی، و مخزن آب چند لایه پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده می‌شوند. بر خلاف باور عمومی که تعداد لایه بیشتر را به معنی مقاومت بیشتر مخزن می‌دانند، ولی تعداد لایه‌ها و تنوع ظاهری در مخزن آب چند لایه ربطی به مقاومت آنها ندارد. و صرفا به دلیل تنوع کاربری آنهاست.

خصوصیات مخازن چند لایه که به مخزن دو، سه و چهار لایه تقسیم می‌شوند، مربوط به نحوه محافظت از مایع داخل آنهاست. به طوری که مخازن دو لایه از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. و منبع آب سه لایه و چهار لایه به دلیل لایه میانی مشکی رنگ، مانع عبور نور به درون مخزن شده و از جلبک زدن و یا بو گرفتن آب جلوگیری می‌کنند.

نکته: تمامی مخازن ضد جلبک الزاما ضد باکتری (آنتی باکتریال) نیستند. زیرا برای آنتی باکتریال بودن مخزن، باید لایه داخلی که در تماس با آب است از فناوری ضد میکروبی برخوردار باشد. در تمامی مخازن سه لایه شرکت تهران پلیمر یارا، لایه داخلی که در تماس با آب و به رنگ آبی است؛ خاصیت آنتی باکتریال داشته و علاوه بر ضدجلبک بودن، مانع از رشد و تکثیر باکتری‌ها مضر در آب می‌شود.

خصوصیات بیشتر مخزن یک لایه و مخزن آب چند لایه به تفکیک در زیر شرح داده شده ‌است:

 

 

معرفی انواع مخزن آب چند لایه پلی اتیلن

همانطور که در بالا اشاره شد می‌توان مخازن پلی اتیلن را به دو دسته مخزن آب چند لایه و مخزن آب تک لایه تقسیم کرد. که هر کدام را به صورت مجزا معرفی و خصوصیات آنها را شرح می‌دهیم:

 

الف: مخزن تک لایه پلی اتیلن

این مخازن با یک لایه پلاستیک ساخته می‌شوند. مخزن پلی اتیلن تک جداره معمولا مطابق سفارش مشتری و به صورت رنگی یا بدون رنگ، قابل تولید هستند. مهمترین ویژگی منبع تک لایه، نیمه شفاف بودن آن است. بنابراین در برابر اشعه ماوراء‌بنفش و عبور نور به داخل مخزن مقاوم نیستند. و با قرار گرفتن مداوم در معرض نور، باعث ایجاد جلبک داخل مخزن و ایجاد تغییرات در کیفیت آب می‌شوند. جلبک‌های درون مخزن پس از مرگ، غذای باکتری‌های بی‌هوازی می‌شوند. این جلبک‌های مرده حین تجزیه به وسیله باکتری‌ها، بو و طعم نامطبوعی به آب می‌دهند. برای همین همیشه باید دغدغه جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی خود را داشته باشید.

به همین دلیل مخازن تک لایه عموما برای مصارف صنعتی مانند ذخیره مواد شیمیایی، سوختی و یا آب که نیازی به دور نگه داشتن آنها از نور خورشید نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن یک لایه نسبت به مخازن دو، سه و چهار لایه کیفیت پایینی برای نگهداری آب شرب و بهداشتی دارند. و برای این امر گزینه نامناسبی خواهند بود. ولی از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند. اما مخازن چند لایه برای مصارف آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ب : مخازن چند لایه پلی اتیلن

برای حل مشکل مخزن تک لایه پلی اتیلن، ابتدا مخازن پلی اتیلن به صورت دو لایه (بیشتر به رنگ آبی) و سپس به صورت سه لایه (مخازن سفید رنگ) تولید شدند. تولید مخزن آب پلی اتیلن چندلایه با هدف دور نگه داشتن مایع داخل مخزن از نور آفتاب و  اشعه UV است. و بهترین مخزن آب خانگی را می‌توان در مخازن چند لایه پلی اتیلن پیدا کرد.

 

1- مخازن پلی اتیلن دوجداره

مخازن پلی اتیلن دوجداره

این مخازن دارای دو لایه پلاستیکی هستند. لایه اول که بیرونی‌ترین لایه است در برابر سایش مقاومت می‌کند. لایه دوم برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش است. در منبع دو جداره معمولا لایه بیرونی یا لایه داخلی رنگی ساخته می‌شود. این کار تا حدودی مانع از عبور نور به داخل مخزن می‌شود. ولی در صورت رنگی بودن لایه بیرونی جذب گرمای مخزن بالا رفته و باعث گرم شدن مایع داخل آن می‌شود.

در منبع دوجداره پلاستیکی در صورت قرارگیری در معرض نور خورشید، احتمال جلبک زدن زیاد است. این مخازن برای جلوگیری از جلبک زدن نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

منبع دو لایه قطعاً بهتر از منبع یک لایه است. اما رده پایین‌تری نسبت به منبع سه لایه و چهار لایه دارد. مخازن دو لایه اقتصادی‌ترین مخزن آب چند لایه پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی می‌باشند.

 

2- مخزن سه لایه پلی اتیلن

مخزن سه لایه پلی اتیلن

بیشتر مخازن پلی اتیلن چند لایه، بصورت سه لایه تولید می‌شوند. این مخازن دارای یک لایه داخلی از جنس پلی اتیلن Food Grade3840 (گرید بهداشتی) هستند. لایه دوم یا لایه میانی مخزن سه لایه پلی اتیلن، مشکی رنگ است. و از جنس پلی اتیلن با ترکیب Carbon (جهت تیره کردن لایه میانی و جلوگیری از نفوذ نور) ساخته شده‌ است. و لایه سوم یا لایه خارجی از جنس پلی اتیلن رنگی (سفید، آبی، قرمز) است.

قسمت مهم در مخزن پلی اتیلن سه لایه، لایه میانی آن است. که با استفاده از ساختار مشکی رنگ خود مانع ورود نور به مخزن می‌شود. و به این ترتیب جلبک‌ها بدون حضور نور خورشید شانسی برای رشد و تکثیر پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل تمامی مخازن سه لایه، ضد جلبک بوده و برای تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند.

اما همانطور که گفته شد، تنها بعضی از انواع مخزن سه لایه ضد جلبک، آنتی باکتریال نیز هستند و خاصیت ضد میکروبی دارند. مانند مخازن سه لایه آنتی باکتریال شرکت تهران پلیمریارا؛ که با گذراندن چندین تست آزمایشگاهی به عنوان مخزن آب آنتی باکتریال شناخته می‌شوند. این مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال بهترین و مناسب‌ترین نوع منبع آب چند لایه برای ذخیره آب آشامیدنی و بهداشتی است که در اشکال و سایزهای مختلف تولید می‌شود.

 

3- مخازن چهار لایه پلی اتیلن

مخازن چهار لایه پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن 4 لایه، با سه لایه پلاستیک و یک لایه فوم پلی اورتان ساخته می‌شود. که دمای آب را حفظ می‌کند و همچنین مقاومت ساختاری مخزن را افزایش می‌دهد. و به همین دلیل، مخازن چهار لایه فوم دار گران‌ترین مخزن در انواع مخزن آب چندلایه پلی اتیلن هستند. از ویژگی‌های مخازن چهار لایه این است که در مناطق بسیار گرم و بسیار سرد به جای عایق ‌پیچ کردن مخزن، می‌توان از مخازن چهارلایه استفاده کرد.

 

 

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت مخزن آب چند لایه، مخازن آنتی باکتریال و انواع شکل و اندازه مخازن پلی‌اتیلن، از فروشگاه البرز مخزن بازدید کنید. این فروشگاه نماینده شرکت تهران پلیمر یارا؛ تنها تولید کننده مخازن آنتی باکتریال در ایران است.

همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات و یا تماس تلفنی با کارشناسان ما درمیان بگذارید، تا در حل مشکتان همراه شما باشند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()